6 maja 2016

Unboxing #58: Ale Historia, Od Helu do Wawelu, Pestka Drops Cukierek

Granna wydaje sporo gier edukacyjnych, promując tym samym pośród dzieci takie dziedziny jak historia, geografia czy biologia. Jednak tytuły te są nie małym wyzwaniem dla dorosłych, sprawdzając ich wiedzę oraz wystawiają na szwank reputację. W dzisiejszym unboxingu zaprezentuję trzy tytuły Granny, skierowane nie tylko do najmłodszych. Od Helu do Wawelu uczy geografii oraz mapy Polski, zaś Ale Historia, jak sama nazwa wskazuje, przedstawia 1050 lat naszej historii. Na deser mamy grę na podstawie książki Grzegorza Kasdepke, jednego z popularniejszych pisarzy książek dla dzieci. Mowa o utworze literackim Pestka, Drops, Cukierek, wydanej kilka lat temu, która w bardzo prosty sposób przedstawia zagadnienia z dziedziny ekonomii. Zatem materiał na grę jest wręcz idealny.

Od Helu do Wawelu

Gra co prawda nie została wyprodukowana na potrzeby sieci Matras, jednak obecnie posiada ona wyłączność do jej sprzedaży, co potrwa do sierpnia 2016. Można też nabyć ją w firmowym sklepie wydawnictwa Granna. Cena sugerowana wynosi 39,99 zł i z wiadomych przyczyn próżno szukać zniżek. Co prawda internetowa odsłona Matrasa oferuje grę za 31,99 zł, ale to jedyna promocja na jaką można liczyć. Opłaca się ona jednak, jeśli będziemy odbierać grę osobiście w dowolnym punkcie sieci księgarń, gdyż wtedy koszt wysyłki wynosi 0 zł.


Cena nie jest zbyt wygórowana, jak za to co otrzymujemy. Pudełko jest niewielkie, jednak mieści w sobie całkiem sporo. Mamy zatem:
* zwięzłą instrukcję z mapą Polski
* 138 kart miejscowości
* 40 kart akcji turystycznych
* 2 karty "Postój"
* małą planszę
* 42 znaczniki punktów w formie żetonów
Od strony jakościowej ciężko się do czegokolwiek przyczepić. Karty są solidne, choć oczywiście to nie ta sama półka co większość gier LCG, niemniej zrobiono je porządnie i nie mną się w ręce. Żetony też wykonano z grubszej tektury, do tego są na tyle duże, że łatwo się ich nie zgubi. Całość oprawiono w bardzo miłą dla oka szatę graficzną, która jednocześnie jest w pełni czytelna. Olbrzymim plusem jest użycie zdjęć miejsc w kartach akcji turystycznych, co ukazuje graczom jak faktycznie wygląda dany zabytek. Nadaje też to unikalnego charakteru grze, podkreślając jej walor edukacyjny. Jeśli zaś idzie o instrukcję to napisano ją bardzo przystępnym językiem, zatem nikt nie powinien mieć problemów  opanowaniem zasad.


Co cieszy:
* niska cena
* wykorzystanie zdjęć do prezentacji zabytków
* miła dla oka szata graficzna
* bardzo proste zasady, jasno wyłożone w instrukcji
* dołączona mapa Polski
* solidne wykonanie

Co budzi wątpliwość:
* brak woreczków strunowych na karty i żetony, a bez tego w pudełku panuje bałagan
* dostępna tylko w Matrasie, co wyklucza ulubione sklepy internetowe
* w grze występuje Sosnowiec :) Z drugiej strony sporo ludzi lubi horrory :)


Domniemany poziom ryzyka przy "zakupie w ciemno":
Praktycznie żaden, a jeśli już to śladowy. Wyraźnie widzimy co kupujemy - quiz geograficzny, mający sprawdzić naszą wiedzę z mapy Polski. Gra wygląda banalnie, jednak jeden rzut na instrukcję sprawia, że zdajemy sobie sprawę z faktycznego poziomu trudności. Zapowiada się tu identyczna zabawa jak w Faunie, która też zmusza grających do srogiego wytężenia szarych komórek. Przy czym porównanie bynajmniej nie jest dane na wyrost. Od Helu do Wawelu, wygląda ładnie i prezentuje odpowiednio wysoki poziom trudności aby wymęczyć nie tylko dziecko, ale także rodzica.

Ale Historia

W tym roku obchodzimy 1050 rocznicę dołączenia Polski do chrześcijańskich państw Europy i z tej okazji mamy masę różnych atrakcji oraz wydarzeń kulturowych. Fala ta nie ominęła gier planszowych, które postanowiły wykorzystać to w naprawdę umiejętny sposób. Ale Historia, to teoretycznie zwykły quiz historyczny, jednak tylko na pierwszy rzut oka. Kiedy przejrzymy karty z pytaniami zrozumiemy jak mało wiemy o naszym kraju. Ilość dziedzin jest ogromna, a zagadnienia dotykają zarówno wydarzeń jak i wielkich osobistości wywodzących się z naszego kraju.


Cena sugerowana to 99,95 zł, czyli wcale nie tak mało, jak na tytuł z tego gatunku. Po przejrzeniu sklepów internetowych, wielu promocji się nie doszukałem, jednak coś tam było. Najtaniej grę można było znaleźć za 64 zł, zaś inne ceny krążyły w okolicy 70 zł lub ceny sugerowanej. Dodawszy do tego koszt wysyłki, to nie wypada tak źle jak w sklepie stacjonarnym czy wielkich sieciach sprzedających książki. Jeśli już zdecydujemy się na zakup, to w nasze ręce wpadnie spore pudełko zawierające:
* dużą planszę z mapą Polski i jej historycznym rozłożeniem granic
* 180 kart z pytaniami, podzielonymi na 6 kategorii
* 60 żetonów monet (groszy) o nominałach 1, 2, 3 i 5
* 14 żetonów premi
* 18 żetonów akcji specjalnych
* instrukcję
* sporo ulotek


Jeśli mam się do czegoś przyczepić to do jakości kart. Są duże, bardzo sensownie zaprojektowane, do tego opatrzone zdjęciami, co tylko podnosi walor edukacyjny gry, ale jednocześnie są tak wątłe że rwą się niemal same. Zgniecenie karty to pestka i nawet osoba ostrożna może to przez przypadek uczynić trzymając kartę w ręce lub odkładając ją na planszę. Do tego błyskawicznie niszczeją na krawędziach, co niszczy odczucie estetyki. Jest to jednak jedyna wada jakościowa, gdyż cała reszta stoi na bardzo wysokim poziomie. Żetony są grube, plansza wykonana bardzo solidnie, zaś całość oprawiono przejrzystą szatą graficzną w co wkomponowano wcześniej wspomniane zdjęcia. Dzięki temu gra wygląda jak podręcznik do historii, czym w pewnym stopniu faktycznie jest. Instrukcję napisano na tyle prosto, że nikt nie powinien mieć problemów z opanowaniem zasad, co przy tak rozbudowanym quizie bardzo cieszy.


Co cieszy:
* masa zdjęć i portretów historycznych
* solidne żetony i plansza
* prosto napisana instrukcja
* naprawdę wysoki poziom trudności z wiedzy historycznej
* przekrój zagadnień

Co budzi wątpliwość:
* jakość kart to kpina
* brak woreczków strunowych, a bez nich panuje bałagan

Domniemany poziom ryzyka przy "zakupie w ciemno":
Niski. Oglądając pudełko i czytając opis jego zawartości, doskonale wiemy co kupujemy. Z drugiej strony mamy tu do czynienia z podręcznikiem do historii Polski, nie zaś dziecięcym quizem, dlatego kupowanie tej gry dla małych dzieci mija się z celem. To zdecydowanie tytuł przeznaczony dla szkół oraz familii, który solidnie sprawdzi oraz zweryfikuje naszą wiedzę, nie pozostawiając cienia wątpliwości czy znamy historię kraju leżącego od ponad milenium nad Wisłą.

Pestka, Drops, Cukierek

Ekonomia łatwa nie jest nawet dla dorosłego człowieka, zatem co tu mówić o dziecku. Niemniej jej podstawy każdy powinien znać, gdyż przydają się w codziennym życiu. Grzegorz Kasdepke postanowił pomóc dzieciom w opanowaniu fundamentalnych zagadnień z tej dziedziny piszą książkę edukacyjną Pestka, Drops, Cukierek. Teraz zaś Granna poszła o krok dalej i przekuła jego literackie dzieło na grę planszową, obrazując poruszane tam zagadnienia. 


Gra kosztuje 99,95 zł, jednak na sieci znajdziemy ogromną liczbę promocji. Wachlarz zaczyna się na poziomie 60 zł i przez długi czas nie przekracza 73 zł, potem zaś robi kilka susów aby zawędrować na cenę sugerowaną. Zatem warto pomyśleć o nabyciu tej gry za pośrednictwem Internetu, gdyż dodawszy koszta wysyłki i tak wychodzi o wiele taniej niż w dowolnej księgarni lub punkcie stacjonarnym znanych sieci. Jeśli już dokonamy zakupów, w nasze ręce wpadnie słusznych rozmiarów pudełko, a w nim:
* instrukcja
* plansza
* 25 dwustronnych kafelków domków
* 52 dwustronne żetony surowców/towarów
* 68 żetonów monet o nominałach 1, 5 i 10
* 6 żetonów szufli
* 6 drewnianych pionków graczy
* 6 żetonów pomocników
* znacznik gracza rozpoczynającego
* bawełniany worek, zwany w grze "Kieszenią"


Od strony jakościowej ciężko się przyczepić do czegokolwiek. Żetony oraz kafelki są wykonane z grubej tektury, podobnie jak sama plansza. Różnorodność elementów jest całkiem spora, instrukcję napisano porządnie, klarownie prezentując w niej zasady gry i wyjaśniając wszelkie niejasności. To co może budzić niezadowolenie to szata graficzna. Odpowiada on dokładnie tej jaką mamy w książce, co byłoby genialnym zabiegiem, gdyby nie fakt, że jest ona brzydka. Nie wymagam rysunków na poziomie Disneya, jednak zaprezentowane tu prace są mało ciekawe, silące się na oryginalność i z tego powodu pokraczne. Co prawda widywałem gorsze "dzieła", ale to żadna pociecha. 


Co cieszy:
* interesujące rozwinięcie książki
* solidne wykonanie
* prosto wyłożone zasady
* dużo komponentów
* szata graficzna nawiązująca do książki...

Co budzi wątpliwość:
* ..., która niestety jest słaba
* brak woreczków strunowych na żetony

Domniemany poziom ryzyka przy "zakupie w ciemno":
Średni dla tych co nie znają książki i niski dla jej fanów. Co prawda wizualnie okładka pudełka nie zachęca, ale po wstępnym zapoznaniu się z instrukcją, całość zapowiada się obiecująco. Warto zatem przyjrzeć się grze na jakimś konwencie lub u kogoś kto ją posiada. Być może tytuł trafi do serca naszych pociech, stając się konkurencją dla innych gier tego gatunku.