18 sierpnia 2014

Rój: Stonoga

Po długim czasie wyczekiwania, w końcu pojawił się trzeci dodatek do gry Rój, jednej z najciekawszych wariacji szachów jakie można spotkać na rynku. Dodatek wprowadza nowego owada, stonogę, który ma potężne i trochę nietypowe działanie. Jego unikalność widać już w samym pudełku, gdzie dostajemy dwie duże płytki i dwie malutkie będące odpowiednikami naszego krocionoga. Na czym więc polega siła Stonogi? Otóż wprowadza bardzo duży ładunek interakcji do rozgrywki, większy nawet od tego co wniósł komar. Może przejmować i blokować na jedną turę dowolny kafelek owada, jaki mamy w roju.

Kontroluj system

Dodatek kosztuje 20 zł, czyli jest najdroższy ze wszystkich jakie wydano do Roju. Z drugiej strony cena jest w pełni uzasadniona, gdyż tym razem otrzymujemy 4 żetony a nie 2 jak to było w przypadku dodatków Komar i Biedronka. Jakość wykonania nadal stoi na bardzo wysokim poziomie, więc idealnie będzie on się komponował z innymi płytkami z gry. Stonogi można używać w połączeniu z sama podstawką lub w kombinacji z pozostałymi dwoma dodatkami. Jednak warto zaznaczyć, że ten "robal" jest wyjątkowo silny, więc warto po niego sięgnąć jeśli znamy już grę.

Nie będę tutaj przedstawiał całej mechaniki gry, gdyż poczyniłem to w recenzji Roju, połączonej z recenzją Komara i Biedronki oraz pełnym opisem ich funkcjonowania. Skupmy się zatem na zasadach dotyczących samej Stonogi. Otóż gracz może w trakcie swej tury wystawić jej płytkę na standardowych zasadach, potem zaś w kolejnych turach wykonać nią ruch lub aktywować jej zdolność specjalną. Stonoga porusza się jak Królowa, czyli po jednym polu. Zamiast tego może pozostać w miejscu i poruszyć dowolnym, wrogim lub własnym, przylegającym do niej pionem. Nie wykonuje on jednak ruchu przypisanego do swej figury, a ruch specjalny. Najpierw przemieszcza się na Stonogę, a następnie zsuwa z niej na wolne koło niej pole. Na koniec na taki pion zostaje nałożona mała płytka stonogi na czas całej następnej tury. Oznacza ona ze pion jest nieaktywny i w żaden sposób nie można go ruszyć.

Jednak aby nie było zbyt kolorowo, Stonoga posiada pewne żelazne zasady, a raczej ograniczenia.
* Nie wolno przemieścić piona, który właśnie zakończył ruch w poprzedniej turze.
* Nie wolno rozerwać roju.
* Należy zachować zasadę swobodnego przemieszczania się pionów, zatem nie mamy możliwości wrzucenia przejętego piona w "dziurę".
* Nie wolno przesunąć pionu ze stosu (funkcja Żuków).
* Pion musi być przeniesiony na pole sąsiadujące ze Stonogą.
* Nie wolno przenieść zablokowanego przez inną Stonogę piona.
W ten sposób ograniczamy i tak morderczą zdolność figury, która może nie tylko blokować zdolność niewygodnego w danej sytuacji piona, ale też przyczynić się do takiego ułożenia płytek, że zaowocuje to zakończeniem gry (obudowanie Królowej).

Siła Komara

W połączeniu z dodatkiem Komar, ten staje się wręcz absurdalnie silny, o ile gracz dobrze wykorzysta sytuację na polu walki. Otóż Komar ma prawo w pełni kopiować zdolność Stonogi, co oznacza że przemieszcza się o jedno pole lub aktywuje jej cechę specjalną. Ta figura dotąd uchodzi za najsilniejszą w całym zestawieniu,bo w zależności od sytuacji może drastycznie zmienić swoje zachowanie (kopiuje ruch jednostki z którą się styka). Teraz nie tylko ma szerokie spektrum przemieszczania się, ale może też poruszać i blokować inne piony o ile znajduje się w pobliżu Stonogi. Daje mu to praktycznie nieskończone możliwości, więc utrata koma po przez zablokowanie go w łańcuchu staje się jeszcze bardziej dotkliwa.

Szachista kontra laik

Jak wspomniałem wcześniej, po dodatek warto sięgnąć jeśli znamy już grę. Niekoniecznie z pierwszymi dwoma dodatkami, ale choćby samą podstawkę i wiemy nie tylko jak grać, ale przede wszystkim jaka siła drzemie w każdej figur i ich kombinacjach. Oczywiście nowicjusze bez trudu załapią zasady działania nowego dodatku, jednak w starciu z osobą, która choć trochę mocniej liznęła temat tej gry, nie będą mieli większych szans. Aby móc w pełni wykorzystać zdolności Stonogi, trzeba wiedzieć gdzie i kiedy jej użyć. Blokowanie figur na zasadzie "A masz na złość" kompletnie nie sprawdza się w tej grze. W praktyce możemy sobie takimi działaniami jeszcze bardziej zaszkodzić, gdyż sprytny przeciwnik spokojnie podsunie nam cel na który się złapiemy, a w tym czasie przygotuje w zapleczu takie ustawienie figur, że ani Komar ani Stonoga nas nie wyratują. Z drugiej strony dodatek wprowadza tak wredny mechanizm, ze przykuwa całkiem sporo nowych graczy.

Ukoronowanie gry

Stonoga to genialny dodatek, który całkowicie dopełnia grę. Nie wiem czy jest sens dodawać jakieś inne figury, gdyż trzy dodatki jakie się pojawiły tak wzbogacają Rój, że zapewnia ona zabawę co najmniej na kilka tygodni, jeśli nie miesięcy. Teraz mamy już absolutnie wszystko - skoczki, blokery, mobilne jednostki i takie które kopiują ruchy. Jeśli jesteśmy fanami gry to nie ma co się wahać. Stonoga jest dodatkiem wręcz obowiązkowym, sprawiającym że gra wchodzi na zupełnie nowy pułap zabawy.

Plusy:
+ rewelacyjna mechanika
+ nowe możliwości taktyczne
+ Komar staje się jeszcze potężniejszy
+ szersze wykorzystanie zdolności Żuka
+ tani
+ solidne materiały

Minusy:
- aby móc go w pełni wykorzystać, trzeba dobrze znać możliwości figur w grze

Ocena - 10/10

Wydawca: G3
Liczba graczy: 2
Wiek: 8+
Czas gry: ok 20 min
Cena wydawcy: 20 zł
Typ: Taktyczna
WYMAGA PODSTAWOWEJ WERSJI GRY RÓJ

Dziękuję wydawnictwu G3 za przekazanie gry do recenzji.