23 maja 2017

The Others: Drużyna Beta

"The Others" to gra skierowana do bardziej zaawansowanego gracza, nie bojącego się wydać małej fortuny na pojedynczą grę. Dodatki do niej też swoje kosztują, choć nie ma co się dziwić skoro zawierają tonaż figurek. Pierwszym naprawdę dużym rozszerzeniem jest "Drużyna Beta", wprowadzająca nowy oddział bohaterów oraz dwa oddziały spaczonych - policjantów i strażaków. Jednak to nie wszystko, gdyż dodatek mocno ingeruje w same scenariusze dokładając nowe plansze miasta, co skutkuje zupełnie innym niż dotychczas podejściem do pola bitwy. 

Początkowo w unboxingu, dość sceptycznie podchodziłem do nowego dziennika zadań, jaki dołączono do tego dodatku. Wydawał mi się zbyt ubogi, mało rozbudowany i nie wnoszący zbyt wiele do podstawowych scenariuszy jakie znajdziemy w pudełku z podstawką. W praktyce prawda leży pośrodku. Faktycznie można było stworzyć kilka nowych scenariuszy, dorzucić jakieś nowe cele poboczne albo główne i tym samym dać znacznie więcej osobom, którym nie chce się wymyślać samodzielnych misji. Z drugiej strony nowe wariacje ustawień mapy i żetonów do już istniejących wyzwań są na tyle istotne, że rozgrywka wygląda zupełnie inaczej. Sytuacja na polu bitwy zmienia się jeszcze bardziej gdy wymienimy spaczonego na jednego z dostępnych w nowym dodatku. Wtedy wszelkie sprawdzone schematy biorą w łeb i musimy kombinować od nowa jak podejść przeciwnika i nie dać się zabić.

Tak naprawdę to właśnie te dwa elementy - kafelki miast i spaczeńcy - są największą siłą tego rozszerzenia. Owszem, tytułowa "Drużyna Beta" też odgrywa istotną rolę, jednak nawet bez niej otrzymujemy zupełnie inny obraz pola bitwy, grając przeciw znanemu przeciwnikowi tym samym oddziałem. Nowe lokacje wymuszają na ans zupełnie inny tok planowania posunięć, rozkładania sił i zarządzania zasobami. To dobrze, bo zdecydowanie wydłuża żywotność gry, nawet jeśli gramy wciąż w tym samym składzie osobowym. 


Co zaś się tyczy nowych bohaterów i ich zdolności oraz ekwipunku. Po pierwsze dostajemy nowego dowódcę (w końcu), który jest bardzo silny, jednak nie zawsze użyteczny. Sprawdza się on bowiem tylko i wyłącznie w sytuacjach, gdy bohaterowie mogą walczyć na jednym polu w grupie, gdyż wtedy daje im dodatkową osłonę przed spaczeniem. Zatem będzie świetny przeciw Lenistwu, zmuszającego graczy do powolnego poruszania się. Ale i na ten grzech jest tu mordercza odpowiedź, gdyż sporo herosów to strzelcy. Do tego piekielnie dobrzy strzelcy o niezłej sile ognia, zaś dodatkowy ekwipunek tylko ułatwia im robotę. Mamy też jednostkę mogącą poruszać się aż o 5 pól (nie, to nie żart) czy pozwalającą dokonać przerzutu wszystkich kości podczas fazy walki. Tak, nowa ekipa potrafi srogo namieszać i w połączeniu z bohaterami z podstawki tworzą morderczą mieszankę.

W mojej prywatnej opinii, ale także jako recenzenta, przychylam się do twierdzenia, że "Drużyna Beta" to obowiązkowy dodatek dla każdego fana "The Others". Nie twierdzę, ze jego zawartość powinna od razu znaleźć się w podstawce, gdyż rozszerzenie potrafi znacząco podnieść poziom trudności scenariuszy, ale jeśli gramy w "The Others" dość często, to "Drużyna Beta" po prostu musi znaleźć się na naszym stole. daje ona bowiem obu stronom nowe możliwości w prowadzeniu walki i kombinowania jak tu obejść przeciwnika i spuścić mu srogi łomot. Z tego powodu, mimo wysokiej ceny, dodatek jest wart każdego wyłożonego na niego grosza, choć mógłby wprowadzać większy zestaw kości, najlepiej dla obu stron.

Plusy:
* świetne, nowe kafle miasta
* bardzo silna drużyna bohaterów
* nie mniej silni spaczeni, w połączeniu z dowolnym Grzechem
* wysoka jakość wykonania
* mimo wszystko uczciwa cena
* zupełnie nowe podejście do scenariuszy z podstawowej wersji gry
* 3 nowe kostki dla bohaterów...

Minusy:
* ...co dalej jest kroplą w morzu potrzeb na tym polu
* brak nowych kostek dla Grzechu
* szkoda że nie dodano zupełnie nowych scenariuszy (cele, mapa itp)