Wydawnictwo Portal wykonało bardzo odważny ruch, gdyż w czasie premiery podstawki "The Others", która kosztuje 400 zł, wydali jednocześnie trzy dodatki zjadające sumarycznie tyleż samo pieniędzy. Wydawałoby się to bardzo nierozważnym posunięciem, jednak w tym wypadku godnym pochwały. dlaczego? Cóż, dodatki warto nabyć jeśli dobrze znamy grę ponieważ mocno zmieniają scenę na polu walki. Jednocześnie pchają grę do przodu i oferują naprawdę wiele nowych kombinacji od strony taktycznej. Więcej o tym jak faktycznie zmieniają one "The Others" napisze innym razem w recenzjach poszczególnych dodatków, które pojawia się niebawem. Teraz zaś skupmy się na zawartości poszczególnych pudeł oraz tym jak mocno osuszą nasz, już i tak obity, portfel.
Drużyna Beta
Na pierwszy ogień idzie najdroższe, a zarazem największe, z dotychczasowych rozszerzeń. Jak nazwa wskazuje, dodatek wspiera "tych dobrych" oddając w ich ręce zupełnie nową drużynę bohaterów. Mamy ich tutaj łącznie pięcioro - dowódcę, strzelca, fixera i dwóch osiłków. Na pierwszy rzut oka dość mocno różnią się pod katem umiejętności względem oddziału znajdującego się w podstawowym pudle "The Others" co daje nam całkiem ciekawe możliwości. Będziemy oczywiście mogli użyć tylko tego oddziału, ale warto kombinować i wystawiać zróżnicowane zgrupowania bohaterów.
Cały dodatek mieści się w niedużym pudełku, ale patrząc po jego zawartości, mieści całkiem sporo. Mamy zatem:
* 5 plansz bohaterów
* 5 figurek bohaterów
* planszę spaczonych policjantów
* 6 figurek spaczonych policjantów (3 modele)
* planszę spaczonych strażaków
* 6 figurek spaczonych strażaków (3 modele)
* 12 kart ulepszeń dla bohaterów
* 3 kości bohaterów
* 5 modułów mapy - Stare Miasto
* 1 atlas map, czyli dziennik z alternatywnym ustawieniem map dla zadań z podstawki
Jak widać trochę tego jest, choć też cena do niskich nie należy. Sugerowana wynosi 160 zł zaś na sieci chodzi zazwyczaj w granicach 110-120 zł. Czasami zdarzają się niższe oferty, jednak tutaj trzeba się mieć mocno na baczności, gdyż często chodzi o wydanie angielskie, które jest tańsze już w cenie sugerowanej.
Co zaś się tyczy jakości to tak jak w podstawce stoi na bardzo wysokim poziomie. Cieszą szczególnie figurki bohaterów bo prezentują się naprawdę ciekawie i odmiennie względem poprzedniej drużyny. Policjanci i strażacy dotknięci przez spaczenie też im niczym nie ustępują, szczególnie ci drudzy, którzy wyglądają naprawdę ciekawie. Cieszą też 3 nowe kości, bo jak wiadomo tych odczuwamy w podstawowej wersji mocny deficyt. Jeśli zaś idzie o karty nowego wyposażenia to są dość różnorodne i mamy w sumie pięć nowych kart ekwipunku. Mogę jedynie pomarudzić trochę na atlas map, który poza nowymi ustawieniami terenu i wprowadzeniem nowych lokacji nie oferuje nic rewolucyjnego. Żadnych nowych wydarzeń, spotkań czy wytycznych. Jednak nowe moduły lokacji zdają się dawać naprawdę spore możliwości do samodzielnego projektowania misji co cieszy.
Co cieszy:
* nowa drużyna, nowi akolici
* w końcu nowy dowódca
* sporo nowych lokacji
* dodatkowe kości bohaterów
* ciekawie prezentujący się ekwipunek
* nowe ustawienia starych map
* świetnie pomyślana wypraska
Co budzi wątpliwość:
* atlas map mógł oferować więcej i dać zupełnie nowe zadania
* dalej mało kości
Koszulki na karty:
Wymagane. 12 sztuk Mini American - tylko zwykłe.
Domniemany poziom ryzyka przy zakupie "w ciemno":
Żaden. Dodatek prezentuje się niemal idealnie. Gdyby miał bardziej rozbudowany atlas map i dodawał kości obu stronom w liczbie powiedzmy 5 to byłoby perfekcyjnie. Niemniej na chwilę obecną prezentuje się jako pierwszy poważny kandydat w rozwoju "The Others" ze względu na moduły mapy oraz nową drużynę.
Nieczystość
Kolejnym rozszerzeniem jest nowy awatar grzechu. Mowa o Nieczystości, która kala niemowlęta oraz nienarodzone dzieci i kala ich dusze. Figurka awatara jest w tym względzie aż nazbyt wymowna i prezentuje się naprawdę przerażająco. Oto idzie trzygłowe monstrum u którego pasa i brzucha widać wrośnięte całe stado ludzkich płodów. Do tego figurka manipulatora przedstawia kogoś na zwór papieża czy kardynała z upiornym noworodkiem w rękach. Mniej ciekawie prezentują się natomiast same abominacje. Wyglądają jak "niskopoziomowe" kopie awatara, które starają się być jego nieudolną kopią. Niby cel słuszny, ale jakoś we mnie nie wzbudziły zachwytu.
Oprócz tego mamy tutaj plansze grzechu, 12 kart grzechu i 3 kości. Całość kosztuje 120 zł, choć na sieci znajdziemy grę spokojnie za jakieś 90-100 zł. Zatem nie osuszymy naszego portfela aż tak bardzo. Dobrze też zaprojektowano wypraskę, a same karty Nieczystości zdają się być interesujące podobnie jak jego zdolność główna. Obawiam się jednak, że może on nie za bardzo być efektywny wobec grup opartych na strzelcach i samotnych łowcach, gdyż wtedy jego zdolność raczej okaże się martwa.
Co cieszy:
* naprawdę przerażający awatar i manipulator
* 3 nowe kości
* ciekawa talia kart grzechu
* jakość wykonania figurek
Co budzi wątpliwość:
* pasywna zdolność Nieczystości wydaje się być dość słaba (choć mogę się mylić)
* abominacje jakoś nie przerażają
Koszulki na karty:
Wymagane. Mini American - 12 sztuk.
Domniemany poziom ryzyka przy zakupie "w ciemno":
Raczej średni. Nawet jeśli jesteś fanem, ten dodatek bym zostawił sobie na koniec.
Zazdrość
Drugie rozszerzenie grzechu wprowadza awatara Zazdrości. W przeciwieństwie do Nieczystości, tutaj prawie wszystkie figurki robią porażające wrażenie, szczególnie zaś abominacje. Jak dla mnie "Dead Space" jak żywy skrzyżowany z Zergami z "StarCrafta". Sam awatar też budzi respekt, choć jego sługi sprawiają, ze przeciwnik chce wiać gdzie pieprz rośnie. Nieco gorzej wypada manipulator, mający uchodzić za pannę lekkich obyczajów, przez co na tle innych figurek znika w cieniu. Choć po pomalowaniu kto wie, może wypłynie na szersze wody w czerwonej sukience.
Oprócz tego mamy klasyczny zestaw 3 kości, 12 kart i planszy grzechu. Do tego zdolność Zazdrości jest naprawdę potężna i dająca spore pole do popisu w trakcie rozgrywki. Koszt dodatku wynosi tyle co poprzedniego grzechu, czyli 120 zł, choć na sieci czasem są edycje łączone i za 190 zł można wyłapać oba grzechy. Warto zastanowić się nad takim zakupem, bo daje to nam spore możliwości w rozgrywce, dla jednej jak i drugiej strony.
Co cieszy:
* naprawdę potężny grzech
* obłędnie wyglądające abominacje
* świetnie pomyślana wypraska na figurki
* 3 nowe kości
Co budzi wątpliwość:
* manipulator wizualnie jakiś taki bez polotu
Koszulki na karty:
Wymagane. Mini American - 12 sztuk.
Domniemany poziom ryzyka przy zakupie "w ciemno":
Żaden. warto nabyć ten dodatek wraz lub zaraz po Drużynie Beta. Zazdrość to naprawdę ciekawie zapowiadające się rozszerzenie, które będzie mogło sporo namieszać w szeregach wroga, szczególnie jeśli gramy w pięć osób.