14 lipca 2014

Unboxing #33: Alternatywy 4

W 1983 wyemitowano pierwszy odcinek serialu Alternatywy 4, który w umiejętny sposób wyśmiewał realia PRL-u, który uchodzi za "mityczny dobrobyt" co oczywiście było fałszem. Co prawda ludzie byli bardziej życzliwi, pomagali sobie, ale też było sporo donosicieli "w czynie społecznym", dbających o rozwój partii. Do serialu nadal ludzie powracają, teraz głównie z sentymentu i dla obejrzenia dobrej komedii, a fani gier planszowych otrzymali grę. Jak ona wypada w rozgrywkach, napiszę za jakiś czas w recenzji, zaś dziś zajrzymy do pudełka i sprawdzimy co też kryje w sobie znak Alternatywy 4.

Grę wydało wydawnictwo Inte-Gra, które jest odpowiedzialne za wydanie gry, ustaliło cenę sugerowaną na pułapie129 zł. Gdy zajrzymy do znajomego szopa (i-szop.pl) to okaże się że w niemal wszędzie grę można nabyć dużo taniej. Zakres cen zaczyna się od 102 zł i przez większą część ofert nie przekracza 111 zł. Pozostałe oferty sklepów i aukcji zamykają się głównie w ofertach do 120 zł, a kilka posiada cenę sugerowaną.


 Gdy już będziemy szczęśliwymi posiadaczami pudła z grą i je otworzymy to w środku znajdziemy:
* 6 kart postaci
* 6 tekturowych pionków postaci z plastikowymi podstawkami
* zestaw 6 kart cech dla każdej z postaci Lokatora
* zestaw 5 kart cech dla postaci Gospodarza Domu
* karty prac społecznych
* karty lokatorskie i osobny zestaw karty gospodarza
* planszę
* arkusze podpowiedzi dla graczy (osobno lokatorzy i gospodarz)
* żetony punktów zwycięstwa (po jednym na gracza)
* żetony prac społecznych (po jednym na gracza)
* żetony lokacji (6 zestawów po 5 żetonów każdy)
* żetony donosów
* żetony towarów sklepowych
* żetony śmieci i smeicenia
* po jednym żetonie specjalnym - Pierwszeństwa, Czasu i Awarii
* instrukcję
* karta pomocy ze skrótowym opisem zasad
Jest tego sporo i wygląda solidnie, niestety w moim egzemplarzu (nie wiem jak w innych) nie było woreczków strunowych na komponenty. Bez nich w pudełku zapanuje totalny chaos, który skutecznie utrudni przygotowanie gry. Warto zaopatrzyć się w większą ich ilość, aby sensownie podzielić komponenty.

Instrukcję napisano porządnie i żaden rasowy gracz nie będzie miał cienia problemu z jej opanowaniem. Początku raczej też nie, gdyż z pomocą spieszy karta "10 kroków wprowadzających - czyli jak grać". Ratuje ona skórę bardzo często, gdyż pozwala łatwo wytłumaczyć grę innym oraz odpowiada na wiele pytań, które mogą pojawić się w trakcie pierwszych rozgrywek. Na uwagę zasługuje również szata graficzna, pełna groteski idealnie oddająca charakter serialu.


Co cieszy:
* poruszenie tematu PRL-u przez pryzmat lubianego serialu
* sporo komponentów
* dobra jakość materiałów
* szata graficzna oddająca ducha serialu (i tamtych czasów)
* porządnie napisana instrukcja
* karta pomocy podręcznej

Co budzi wątpliwość:
* nie ma wariantu na 2 osoby (po prostu trochę szkoda)
* brak woreczków strunowych, a bez nich mamy chaos
* pospolita wypraska

Domniemany poziom ryzyka przy zakupie w ciemno:
Niski dla wprawionych graczy, raczej średni dla nowicjuszy. Alternatywy 4 z pewnością przyciągają ludzi ze względu na znany tytuł, ale nie jest to gra krótka (sugerowany czas ok. 60-90 minut) ani super łatwa. Choć do tytanów też nie należy. To tytuł z średniej półki trudności, którym warto się zainteresować nie tylko ze względu na markę.