10 lipca 2020

Jak mi się gra na... #2: Steam (2020)

Ostatnio wypowiedziałem się o GOG.com, wiec dziś poświęcę kilka słów platformie, na której jestem najdłużej. Steam. Gigant i przez długi czas monopolista na rynku growym, który zmienił oblicze kupowania gier na PC oraz samego grania. Koniec z płytami, stałe podłączenie do internetu i ogromna baza gier w sklepie. Na przestrzeni lat Steam bardzo się zmienił, jego baza użytkowników jest monstrualna, ale osobiście nie powiedziałbym, że nadal ma monopol na gry. Osobiście odszedłem od niego 2019 roku na rzecz GOG.com, jednak było to spowodowane tym w co gram - stare klasyki, nie zaś nowości z których słynie Steam. Czas więc na moją krótką ocenę tej platformy :)

Dlaczego zainstalowałem platformę

Nie jestem jakoś szczególnie uwiązany do Steam. Konto założyłem dopiero 29 stycznia 2010 roku, gdy sam start platformy miał miejsce we wrześniu 2003. Do tego moja biblioteka gier ma tylko 234 pozycje zaś mój profil raptem 10 poziom. Zatem ciężko mnie uznać za gracza uzależnionego od Steam. Nawet już nie pamiętam pod jaki tytuł założyłem konto na tej platformie, bo do 2010 roku regularnie kupowałem gry w wersjach pudełkowych. Omijałem Steama szerokim łukiem i dobrze mi było bez niego. Dziś jest inaczej. Żyjemy w czasach gdzie wiele komputerów czy laptopów nie ma nawet czytnika DVD, a ja jako gracz przywykłem do wirtualnych bibliotek gier. Steam jest zatem stałym elementem mojej codzienności jako gracza, choć w znacznie mniejszym stopniu, niż był jeszcze w 2018 roku. 



Ile kupuję na platformie

W zasadzie tylko wirtualne wersje gier planszowych oraz sporadycznie coś z innej półki. Ostatnim "dużym" zakupem była Subnautica, co blado wypada przy zakupach, które robię na GOG. Jednak znów podkreślę najważniejsze - jestem osobą lubiącą wracać do klasyków i obecny segment gier AA i AAA niespecjalnie mnie przekonuje. Z drugiej strony baza gier w Steam jest monstrualna i dzięki temu jest w czym przebierać. Najbardziej cieszą mnie właśnie wirtualne wersje planszówek. Co do cyklicznych wyprzedaży, to w pewnym momencie kompletnie przestałem je obserwować, bo zawsze było w nich to samo. Czasem też dodam do biblioteki coś z prezentów od Valve albo z rzeczy zakupionych wraz z CD-Action, ale tak poza tym to w zasadzie wszystko. Od blisko półtora roku mój portfel należy do GOG i wątpię aby szybko to się zmieniło.



Ile mam gier

Jak już wspomniałem jest ich 234 na chwilę obecną i raczej ten stan rzeczy za szybko nie ulegnie zmianie. Sporo tytułów kupiłem na płytach i przypisałem do konta Steam bo musiałem. Część gier otrzymałem jako kopie recenzenckie, gdy pisałem dla serwisu Polter.pl. Jednak chyba największą część stanowią gry, które zdobyłem kupując CD-Action, co nadal czynię. Co prawda już nie tak regularnie jak kiedyś, ale nadal kupuję średnio co drugi numer tego czasopisma. 

Zatem w mojej bibliotece nie ma tony wysokobudżetowych gier. Owszem, trochę się takich znajdzie, jak Fallout New Vegas, Deus Ex Human Revolution, Skyrim czy Half-Life 2, ale zdecydowana większość to przygodówki, gry z CD-Action i trochę drobnicy. Mam specyficzny gust i dlatego czasem ciężko mi się odnaleźć w tym szale powtarzanych w kółko i w kółko niemal identycznych pozycji. 


Słowo podsumowania

Steam uważam nadal za największą platformę do grania. Czy najważniejszą? Nie. Tutaj wszystko zależy od gustu gracza, do tego (na szczęście) Steam stracił monopol na bycie jedyną platformą. To nadal gigant, którego nie wolno lekceważyć, nadal potrafi dyktować warunki, ale dziś gracz mimo wszystko ma wybór. Ja z tego skorzystałem i wybrałem inną platformę, chyba trochę na przekór gigantowi. Jednak i tak tutaj wracam, bo mam w bibliotece gry, bez których trudno mi się obejść. Nadal też, choć już sporadycznie, robię tutaj zakupy, szukam nowości i sięgam po to, co mnie interesuje. Wątpię jednak, abym kiedykolwiek porzucił Origin, GOG czy Uplay na rzecz grania tylko i wyłącznie na Steam. Zwyczajnie mi się to nie opłaca.

Mój nick na platformie: Vermin
Liczba gier w bibliotece: 234
Data założenia konta: styczeń 2010
Jak często zaglądam: codziennie (Gems of War)
Obecnie gram w: Subnautica, Gems of War
Najczęściej gram w: Gems of War, Fallout: New Vegas, Homeworld Remaster, Age of Empire 2, Defense Grid

TOP 10 czasu gry (zalogowany)
* Gems of War - 537 godzin
* Fallout: New Vegas - 370 godzin
* Subnautica - 107 godzin
* Robocraft - 95 godzin
* Skyrim - 71 godzin
* Deus Ex: Human Revolution - 61 godzin
* This War of Mine - 59 godzin
* Supreme Commander 2 - 51 godzin
* Age of Empires 3 - 45 godzin
* F.E.A.R. 2: Origin - 31 godzin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz