Od niedawna huczy ostro w sieci o nowej edycji X-Wing, na którą czekało wiele osób. W praktyce zmieniono to, na co liczyli gracze, wydano potężne zestawy konwertujące, pozwalające przenieść statki z pierwszej edycji do drugiej, a na wszelkiej maści serwisach tematycznych, szczegółowo opisano zmiany. Na polskiej grupie poświęconej grze Star Wars X-Wing gra figurkowa, trwa obecnie ożywiona dyskusja odnośnie zmian w zasadach, poszczególnych kart i tak dalej. Jeśli ktoś chce postawić pierwsze kroki w tej grze, a naprawdę warto, to odsyłam na ową grupę. Z pewnością jej uczestnicy doradzą wam od czego zacząć. W tym materiale natomiast nie skupię się na prezentacji samych zestawów. To zrobiła już masa osób przede mną, mająca znacznie większe doświadczenie z tą grą. Podam zresztą do nich szereg linków, zatem zachęcam do ich przejrzenia, abyście mogli zdecydować, czy to gra dla was. Tutaj skupię się na prezentacji mojego projektu, fabularnej kampanii "Tajemnica Scarif", dedykowanej do tej gry, który powstaje dzięki ogromnemu wsparciu ze strony wydawnictwa Rebel.
Czym jest X-Wing gra figurkowa
Najprościej ująć to słowami - kosmiczne pojedynki statków z uniwersum Star Wars. Przedstawiając to na przykładzie zestawu podstawowego, zawierającego dwa TIE i jednego X-Wing, gracze wybierają jedną ze stron, następnie pilotów do swych maszyn, ich wyposażenie, a wszystko muszą zmieścić w limicie punktów kosztu wystawienia. Tutaj wchodzi bardzo użyteczna rzeczy, czyli X-Wing Squad Builder. Tam mamy na bieżąco aktualizowane dane karty, jeśli idzie o ich koszt. Do tego gracze mogą złożyć sobie dowolną eskadrę, czy sprawdzić działanie poszczególnych kart pilotów, wyposażenia i tak dalej. Co prawda program miał trochę problemów, ale w chwili obecnej powinien już sprawnie śmigać. Przynajmniej jego wersja na komputery i laptopy.
Jeśli jesteście ciekawi, jak gra się w ten tytuł, to poniżej podaję wam garść przydatnych linków.
* Polska instrukcja do X-Wing 2.0
* Streszczenie zasad rozgrywki
* Pełen opis zmian względem edycji 1.0
* Prezentacja zestawu startowego na kanale Szybka Szpilka TV
* Recenzja X-Wing 1.0 na kanale Game Troll TV
* Od czego zacząć przygodę z grą?
Wszystkie powyższe linki wybrałem samodzielnie, z całej tony poradników przez jakie się przebiłem. Kierowałem się następującymi wytycznymi:
* materiały muszą być po polsku
* mają być treściwe
* mają być dla nowych graczy
Tak naprawdę najważniejsze są ostatnie trzy materiały, gdzie macie filmiki na YT, prezentujące grę i omawiające zmiany pomiędzy poszczególnymi edycjami. Na sklepie Rebel.pl trwa obecnie wyprzedaż pierwszej edycji i warto z niej skorzystać, bo pewnie będzie ona jeszcze grana, a mój projekt "Tajemnica Scarif" obejmuje obie edycje gry. Przejdźmy zatem do jego omówienia.
Czym jest kampania "Tajemnica Scarif"
Jest to fabularna przygoda osadzona fabularnie niejako za kurtyną wydarzeń przedstawionych w filmie "Rogue 1". Daje ona możliwość uczestniczenia w bitwie o Scarif, a co za tym idzie, do pewnego stopnia, zmiany fabularnej pewnych wydarzeń. Całość jest ogromna, jeśli zsumować wszystkie scenariusze, ale nie ma możliwości, aby podczas jednorazowego podejścia do przygody, zaliczyć wszystko. Część scenariuszy bowiem się wyklucza, inne są alternatywną wersją bazowych, a kolejne to sekrety. Jest to zabieg celowy, który ma zwiększyć regrywalność oraz po prostu przyjemność płynącą z samej zabawy.
Kampania jest podzielona na trzy osobne księgi, po jednej na każdą z frakcji, słowem Rebelię, Imperium oraz Szumowiny. Oznacza to, że jeśli chcemy przeżyć przygodę, w pełnym składzie, wymaga to trójki graczy. Prawie zawsze na stole zmierzą się dwaj przeciwnicy, ale są wyjątki od tej reguły. Kluczem jest jednak fabuła oraz podejmowane w trakcie niej decyzje. Pojedynczy scenariusz posiada bowiem czasem ukrytą zawartość, o której wie nasz przeciwnik. Druga strona musi ją odkryć. Jeśli jej się to uda, może odblokować bonus w postaci dodatkowej karty wyposażenia, pilota, statku, a czasem zupełnie osobnej misji. Oczywiście najpierw trzeba się połapać, jakie są warunki wykonania sekretu, a te potrafią być naprawdę różne. To wszystko ma sprawić, że przygoda, którą rozegracie, będzie w pewnej mierze zależeć od was i waszych decyzji.
Oś fabularna kampanii
Motywem przewodnim "Tajemnicy Scarif" jest zdobycie prawdziwych planów Gwiazdy Śmierci i dostarczenie ich na Scarif, nim dojdzie do bitwy o tą planetę, znaną z filmu. Zadanie trudne, bowiem "sojusznik" Rebelii gra tutaj na dwa fronty. Zatem w zależności od decyzji graczy oraz tego jak wykonają oni poszczególne misje, nasz tajemniczy podwójny agent, może obrać jedną z trzech stron. To przekłada się na finalny epizod, gdzie gracz ostatecznie zadecyduje, kto tak naprawdę dostanie prawdziwe plany stacji bojowej Moffa Tarkina.
Tutaj pojawia się bardzo ważny element, wpływający bezpośrednio na decyzje graczy, co do wyboru pilotów na daną misję. Otóż możemy wykorzystać dowolną osobę "bezimienną" lub jedną z "imiennych". W pierwszym wypadku gdy taki pilot polegnie, nie wpływa to na główną fasadę fabuły. Jednak gdyby zginęła postać z drugiej kategorii to wypada ona całkowicie z rozgrywanej właśnie kampanii i nie można jej już użyć. Co prawda czasem będzie można skorzystać z kapsuł ewakuacyjnych, ale to wymaga nieco szczęścia. Zważywszy też na lokalizację w czasie, odpadają takie postaci jak choćby Luke Skywalker, zaś Darth Vader się pojawia, ale nigdy za sterami myśliwca. W ten sposób nakłoni to graczy do tworzenia nowych, całkowicie odciętych od turniejowej mety, eskadr. Dodawszy do tego wątki fabularne, sekrety i alternatywne misje, da to graczom sporo możliwości, przy kolejnym podchodzeniu do całej przygody.
Księgi przygód
Konstrukcja poszczególnych ksiąg, jest dość prosta. Po pierwsze opisują wydarzenia tylko z punktu widzenia dedykowanej im frakcji. Zatem jeśli jakiś gracz wybierze Imperium, to otrzyma fabułę osadzoną tylko po tej stronie. Będzie wcielał się w pilotów, oficerów i postaci, mających styczność z Imperium lub jemu służących. W ten sposób odczuje ich motywacje, dlaczego walczą z Rebelią oraz pozna całą sprawę z ich punktu widzenia. To wszystko ma przerzucić się na unikalny odbiór całej historii, tak aby każda ze stron, naprawdę czuła, że bierze w niej udział, a nie tylko przesuwa statki na planszy u rzuca kośćmi.
Po drugie samych opisów fabularnych będzie sporo. Mają z jednej strony wprowadzić gracza w opowieść i nastroić odpowiednio do zabawy, ale też przygotować do rozgrywki. Gracz musi czuć, o co toczy się walka, aby podjąć decyzje w zgodzie ze swym sumieniem. Dlatego przygotowując się do starcia, będzie znał pozycje dla swoich statków, a wrogie jednostki mogą być dla niego zagadką. Co prawda czasem działa wywiad, ale mimo wszystko przeciwnik nie będzie na wstępie zdradzał swych pozycji.
Ostatnim elementem jest wprowadzenie tabeli wydarzeń która opisuje, w której turze zachodzi dane wydarzenie fabularne. Tym sposobem czasem wymusza to na jednej ze stron szybsze zakończenie misji, inne główkowanie i dobór odpowiedniego sprzętu. To też ma przełożyć się na dreszczyk emocji, gdzie dojdzie wyścig z czasem, tak jakby gracz uczestniczył w prawdziwej bitwie.
Wersja 1.0 i 2.0
Mimo, że całość jest robiona na wersji 2.0, to spokojnie da się w nią zagrać na edycji wcześniejszej. Tak naprawdę wystarczy mieć statki oraz pakiet pilotów i wyposażenia. Tutaj gracz ma dość swobodną rękę w wyposażaniu swej eskadry, bo zawsze jest taka sama jeśli idzie o maszyny, nie licząc sytuacji gdy uda mu się odblokować jakiś sekret. Dlatego posiadacze starszej edycji, spokojnie mogą zasiąść do przygody i w pełni się nią cieszyć.
Każdy epizod, a sumarycznie jest ich dziesięć, posiada spis wszystkich statków, w nim użytych. W przypadku pierwszego epizodu są to modele przedstawione na zdjęciu rozpoczynającym ten artykuł. W kolejnym epizodzie mamy ten sam zestaw, plus kilka nowych modeli z dodatków i tak dalej z każdym kolejnym odcinkiem. To pozwoli nowym graczom, na spokojne wdrażanie się w grę, szczególnie, że mowa o zestawach rozłożonych na trzy osoby. Przynajmniej w wariancie podstawowym.
Alternatywne warianty gry
Jak wspominałem, kampania jest projektowana z myślą o trójce graczy. Niemniej z czasem powstanie też kilka dodatkowych wariantów. Są to:
* Pojedynczy - gracz wybierze jedną ze stron i rozegra przygodę tylko nią, mierząc się z przeciwnikami, sterowanymi za pomocą konkretnych zasad.
* Duet - gracze wybierają strony Rebelii i Imperium, zaś misjami dla Szumowin dzielą się w zależności od tego, która ze stron z nimi walczy.
* Dowództwo - wariant sześcioosobowy, gdzie mamy na jedną księgę dwie osoby. Pierwsza to dowódca, druga zaś wciela się w rolę pilotów. Daje to nowe korelacje pomiędzy graczami, którzy wydaja rozkazy swoim pilotom, a ci mogą ich nie posłuchać.
Jednak powyższe warianty będą opracowane dopiero po zakończeniu głównego projektu. Słowem, na samym końcu.
Rozwój projektu zależy od graczy
Projekt jest mocno wspierany przez Wydawnictwo Rebel, które dostarcza mi potrzebnych modeli. Mówiąc uczciwie - bez nich, to by nie ruszyło. Dlatego to oni są mecenasem całej kampanii i ich logo będzie zdobić materiały poświęcone tej grze na moim blogu. Oczywiście drugim sponsorem są osoby wspierające mnie przez serwis Patronite. Tak naprawdę im większe wsparcie na tej stronie, tym więcej czasu poświęcam "Tajemnicy Scarif" i szybciej zostanie ona ukończona. Zasada jest prosta - inwestujecie we mnie, mam za co opłacić rachunki i wrzucić coś do garnka, więcej czasu spędzam nad pisaniem całej przygody. A to duuuuużo pisania. Bardzo dużo.
Wszystkie materiały wylądują na mojej grupie otwartej Kuźni Pomysłów. Tam też będzie można komentować i doradzać odnośnie zmian w balansie. Księgi będą pojawiać się w formacie PDF, zaś ich ostateczna wersja do druku, z wszystkimi grafikami itp., będzie dostępna, gdy dany epizod zostanie zakończony. To też ułatwi składowanie całości, bowiem wydruk jednego, opasłego tomu, raczej nie wchodzi w grę. Zatem jeśli jesteście fanami Star Wars, zainteresowała was gra X-Wing oraz ten projekt, to zachęcam do jego wsparcia. To duża rzecz, nie powstanie z miesiąca na miesiąc, ale będziecie na pewno widzieć oraz doświadczać efektów mojej pracy.
Pierwsza edycja gry na Rebel.pl
Druga edycja gry na Rebel.pl
Wesprzyj moją pracę na Patronite.
Jeśli jesteście ciekawi, jak gra się w ten tytuł, to poniżej podaję wam garść przydatnych linków.
* Polska instrukcja do X-Wing 2.0
* Streszczenie zasad rozgrywki
* Pełen opis zmian względem edycji 1.0
* Prezentacja zestawu startowego na kanale Szybka Szpilka TV
* Recenzja X-Wing 1.0 na kanale Game Troll TV
* Od czego zacząć przygodę z grą?
Wszystkie powyższe linki wybrałem samodzielnie, z całej tony poradników przez jakie się przebiłem. Kierowałem się następującymi wytycznymi:
* materiały muszą być po polsku
* mają być treściwe
* mają być dla nowych graczy
Tak naprawdę najważniejsze są ostatnie trzy materiały, gdzie macie filmiki na YT, prezentujące grę i omawiające zmiany pomiędzy poszczególnymi edycjami. Na sklepie Rebel.pl trwa obecnie wyprzedaż pierwszej edycji i warto z niej skorzystać, bo pewnie będzie ona jeszcze grana, a mój projekt "Tajemnica Scarif" obejmuje obie edycje gry. Przejdźmy zatem do jego omówienia.
Czym jest kampania "Tajemnica Scarif"
Jest to fabularna przygoda osadzona fabularnie niejako za kurtyną wydarzeń przedstawionych w filmie "Rogue 1". Daje ona możliwość uczestniczenia w bitwie o Scarif, a co za tym idzie, do pewnego stopnia, zmiany fabularnej pewnych wydarzeń. Całość jest ogromna, jeśli zsumować wszystkie scenariusze, ale nie ma możliwości, aby podczas jednorazowego podejścia do przygody, zaliczyć wszystko. Część scenariuszy bowiem się wyklucza, inne są alternatywną wersją bazowych, a kolejne to sekrety. Jest to zabieg celowy, który ma zwiększyć regrywalność oraz po prostu przyjemność płynącą z samej zabawy.
Kampania jest podzielona na trzy osobne księgi, po jednej na każdą z frakcji, słowem Rebelię, Imperium oraz Szumowiny. Oznacza to, że jeśli chcemy przeżyć przygodę, w pełnym składzie, wymaga to trójki graczy. Prawie zawsze na stole zmierzą się dwaj przeciwnicy, ale są wyjątki od tej reguły. Kluczem jest jednak fabuła oraz podejmowane w trakcie niej decyzje. Pojedynczy scenariusz posiada bowiem czasem ukrytą zawartość, o której wie nasz przeciwnik. Druga strona musi ją odkryć. Jeśli jej się to uda, może odblokować bonus w postaci dodatkowej karty wyposażenia, pilota, statku, a czasem zupełnie osobnej misji. Oczywiście najpierw trzeba się połapać, jakie są warunki wykonania sekretu, a te potrafią być naprawdę różne. To wszystko ma sprawić, że przygoda, którą rozegracie, będzie w pewnej mierze zależeć od was i waszych decyzji.
Oś fabularna kampanii
Motywem przewodnim "Tajemnicy Scarif" jest zdobycie prawdziwych planów Gwiazdy Śmierci i dostarczenie ich na Scarif, nim dojdzie do bitwy o tą planetę, znaną z filmu. Zadanie trudne, bowiem "sojusznik" Rebelii gra tutaj na dwa fronty. Zatem w zależności od decyzji graczy oraz tego jak wykonają oni poszczególne misje, nasz tajemniczy podwójny agent, może obrać jedną z trzech stron. To przekłada się na finalny epizod, gdzie gracz ostatecznie zadecyduje, kto tak naprawdę dostanie prawdziwe plany stacji bojowej Moffa Tarkina.
Tutaj pojawia się bardzo ważny element, wpływający bezpośrednio na decyzje graczy, co do wyboru pilotów na daną misję. Otóż możemy wykorzystać dowolną osobę "bezimienną" lub jedną z "imiennych". W pierwszym wypadku gdy taki pilot polegnie, nie wpływa to na główną fasadę fabuły. Jednak gdyby zginęła postać z drugiej kategorii to wypada ona całkowicie z rozgrywanej właśnie kampanii i nie można jej już użyć. Co prawda czasem będzie można skorzystać z kapsuł ewakuacyjnych, ale to wymaga nieco szczęścia. Zważywszy też na lokalizację w czasie, odpadają takie postaci jak choćby Luke Skywalker, zaś Darth Vader się pojawia, ale nigdy za sterami myśliwca. W ten sposób nakłoni to graczy do tworzenia nowych, całkowicie odciętych od turniejowej mety, eskadr. Dodawszy do tego wątki fabularne, sekrety i alternatywne misje, da to graczom sporo możliwości, przy kolejnym podchodzeniu do całej przygody.
Księgi przygód
Konstrukcja poszczególnych ksiąg, jest dość prosta. Po pierwsze opisują wydarzenia tylko z punktu widzenia dedykowanej im frakcji. Zatem jeśli jakiś gracz wybierze Imperium, to otrzyma fabułę osadzoną tylko po tej stronie. Będzie wcielał się w pilotów, oficerów i postaci, mających styczność z Imperium lub jemu służących. W ten sposób odczuje ich motywacje, dlaczego walczą z Rebelią oraz pozna całą sprawę z ich punktu widzenia. To wszystko ma przerzucić się na unikalny odbiór całej historii, tak aby każda ze stron, naprawdę czuła, że bierze w niej udział, a nie tylko przesuwa statki na planszy u rzuca kośćmi.
Po drugie samych opisów fabularnych będzie sporo. Mają z jednej strony wprowadzić gracza w opowieść i nastroić odpowiednio do zabawy, ale też przygotować do rozgrywki. Gracz musi czuć, o co toczy się walka, aby podjąć decyzje w zgodzie ze swym sumieniem. Dlatego przygotowując się do starcia, będzie znał pozycje dla swoich statków, a wrogie jednostki mogą być dla niego zagadką. Co prawda czasem działa wywiad, ale mimo wszystko przeciwnik nie będzie na wstępie zdradzał swych pozycji.
Ostatnim elementem jest wprowadzenie tabeli wydarzeń która opisuje, w której turze zachodzi dane wydarzenie fabularne. Tym sposobem czasem wymusza to na jednej ze stron szybsze zakończenie misji, inne główkowanie i dobór odpowiedniego sprzętu. To też ma przełożyć się na dreszczyk emocji, gdzie dojdzie wyścig z czasem, tak jakby gracz uczestniczył w prawdziwej bitwie.
Wersja 1.0 i 2.0
Mimo, że całość jest robiona na wersji 2.0, to spokojnie da się w nią zagrać na edycji wcześniejszej. Tak naprawdę wystarczy mieć statki oraz pakiet pilotów i wyposażenia. Tutaj gracz ma dość swobodną rękę w wyposażaniu swej eskadry, bo zawsze jest taka sama jeśli idzie o maszyny, nie licząc sytuacji gdy uda mu się odblokować jakiś sekret. Dlatego posiadacze starszej edycji, spokojnie mogą zasiąść do przygody i w pełni się nią cieszyć.
Każdy epizod, a sumarycznie jest ich dziesięć, posiada spis wszystkich statków, w nim użytych. W przypadku pierwszego epizodu są to modele przedstawione na zdjęciu rozpoczynającym ten artykuł. W kolejnym epizodzie mamy ten sam zestaw, plus kilka nowych modeli z dodatków i tak dalej z każdym kolejnym odcinkiem. To pozwoli nowym graczom, na spokojne wdrażanie się w grę, szczególnie, że mowa o zestawach rozłożonych na trzy osoby. Przynajmniej w wariancie podstawowym.
Alternatywne warianty gry
Jak wspominałem, kampania jest projektowana z myślą o trójce graczy. Niemniej z czasem powstanie też kilka dodatkowych wariantów. Są to:
* Pojedynczy - gracz wybierze jedną ze stron i rozegra przygodę tylko nią, mierząc się z przeciwnikami, sterowanymi za pomocą konkretnych zasad.
* Duet - gracze wybierają strony Rebelii i Imperium, zaś misjami dla Szumowin dzielą się w zależności od tego, która ze stron z nimi walczy.
* Dowództwo - wariant sześcioosobowy, gdzie mamy na jedną księgę dwie osoby. Pierwsza to dowódca, druga zaś wciela się w rolę pilotów. Daje to nowe korelacje pomiędzy graczami, którzy wydaja rozkazy swoim pilotom, a ci mogą ich nie posłuchać.
Jednak powyższe warianty będą opracowane dopiero po zakończeniu głównego projektu. Słowem, na samym końcu.
Rozwój projektu zależy od graczy
Projekt jest mocno wspierany przez Wydawnictwo Rebel, które dostarcza mi potrzebnych modeli. Mówiąc uczciwie - bez nich, to by nie ruszyło. Dlatego to oni są mecenasem całej kampanii i ich logo będzie zdobić materiały poświęcone tej grze na moim blogu. Oczywiście drugim sponsorem są osoby wspierające mnie przez serwis Patronite. Tak naprawdę im większe wsparcie na tej stronie, tym więcej czasu poświęcam "Tajemnicy Scarif" i szybciej zostanie ona ukończona. Zasada jest prosta - inwestujecie we mnie, mam za co opłacić rachunki i wrzucić coś do garnka, więcej czasu spędzam nad pisaniem całej przygody. A to duuuuużo pisania. Bardzo dużo.
Wszystkie materiały wylądują na mojej grupie otwartej Kuźni Pomysłów. Tam też będzie można komentować i doradzać odnośnie zmian w balansie. Księgi będą pojawiać się w formacie PDF, zaś ich ostateczna wersja do druku, z wszystkimi grafikami itp., będzie dostępna, gdy dany epizod zostanie zakończony. To też ułatwi składowanie całości, bowiem wydruk jednego, opasłego tomu, raczej nie wchodzi w grę. Zatem jeśli jesteście fanami Star Wars, zainteresowała was gra X-Wing oraz ten projekt, to zachęcam do jego wsparcia. To duża rzecz, nie powstanie z miesiąca na miesiąc, ale będziecie na pewno widzieć oraz doświadczać efektów mojej pracy.
Pierwsza edycja gry na Rebel.pl
Druga edycja gry na Rebel.pl
Wesprzyj moją pracę na Patronite.