26 listopada 2013

Unboxing #9: I Know

Wiele quizów stało się potężnym źródłem informacji dla dzieci oraz poddać srogiemu egzaminowi wiedzę dorosłych. Część jest mniej udanych inne są bardziej dopracowane, mamy quizy tematyczne, multitematyczne, dla małych dla dużych, w sumie dla każdego. Czy zatem da sie coś jeszcze wycisnąć z tego gatunku? Jak pokazało fińskie wydawnictwo Tactic, które od tego roku posiada również swą filię w Polsce, owszem, da się i to całkiem sporo. Na listopadowym Gramy miałem styczność z ich grą iKNOW, która jest wydana w dwóch wersjach - Polska i International. Niby zwykły quiz, niby nic odkrywczego, a ciągle nad tą grą stały tłumy. Nie mogłem zrozumieć co takiego skrywa w sobie małe, białe pudełko, dopóki nie zajrzałem do środka. I wtedy moje oczka zaświeciły rządzą posiadania tej gry.

 iKNOW w cenie sugerowanej kosztuje 130 zł, co jest ceną nie małą, dla przeciętnego Polaka. Za nasze pieniądze dostaniemy bowiem, kwadratowe, bardzo solidne pudełko, a w nim:
* zwięzłą instrukcję
* małą planszę
* 400 kart
* 6 pionków iKNOW
* 6 pionków iBET
* 50 żetonów (25 białych i 25 czarnych)
* pionek (a raczej żeton) kategorii
* podajnik na karty (nie wymieniony na pudełku)
Największą uwagę, w tym morzu bieli, przyciągają, kolorowe, półprzeźroczyste pionki, które prezentują się wręcz futurystycznie na planszy. Zresztą jak cała gra. Brakuje tylko fluorescencyjnych efektów, aby poczuć się jak w prawdziwej wizji przyszłości techniki holograficznej. Duży plus należy dać grze za wytrzymałość pionków i żetonów. Mimo że wyglądają na bardzo kruche, wcale takie nie są, choć oczywiście gryzienia i skakania po nich w celu sprawdzenia twardości materiału, zdecydowanie nie zalecam.

Nieco mieszane uczucia mam odnośnie kart. Od strony estetycznej i mechanicznej (pytanie, podpowiedzi, odpowiedź) jest bez zarzutu. Są one też bardzo miłe w dotyku, ale przy tym strasznie giętkie. Naprawdę łatwo je uszkodzić, choćby przez przypadek. Duży plus należy jednak im oddać za samą konstrukcję pytań. Każda karta zawiera ich cztery, do tego każde z kompletnie innej dziedziny. W rezultacie daje nam to w całej grze 1600 haseł - robi wrażenie. Na dokładkę mamy tutaj naprawdę trudne i bardzo różnorodne hasła, choć osoby specjalizujące się w jakiś dziedzinach (czy to zawodowo, czy hobbystycznie) mogą dość szybko odgadnąć odpowiedź. Stąd też sugerowany wiek graczy to 15+, co jest dobrym posunięciem.


Warto też przyjrzeć się bliżej samej wyprasce. Zawiera ona wyjmowany podajnik na karty, który znajduje się w środku pudełka. Dzięki niemu nie trzeba woreczków strunowych na karty, a te nie poniszczą nam się w pudełku. Niestety jeśli wpakujemy karty w koszulki to nie zmieścimy ich w podajniku, gdyż ten jest wymierzony na styk. Podajnik jest zrobiony prosto, ale przy tym bardzo solidnie, więc twórcom gry należy się kolejny plus.

iKNOW zapowiada się obiecująco. Co prawda nieco budzi wątpliwość rozgrywka dwuosobowa, która jest przewidziana w instrukcji, ale to czy działa okaże się podczas ogrywania tytułu. Zasady wydają się być proste i zajmują jedną stronę instrukcji, gdyż druga to w praktyce niemal same porady jak grać. Czy iKNOW poradzi sobie z konkurencją na polskim rynku? Zobaczymy. Co prawda poprzeczka jest zawieszona dość wysoko, ale kto nie ryzykuje ten traci.

Co cieszy:
* ciekawa oprawa wizualna
* 1600 haseł z 4 kompletnie odrębnych dziedzin
* poręczne i bardzo wytrzymałe pudełko
* świetna wypraska w pudełku z podajnikiem do trzymania kart
* prosta i zwięzła instrukcja
* wytrzymałe pionki i żetony
* w końcu poważny quiz dla dorosłych i młodzieży, a nie tylko familii
* da się grać w dwie osoby...


Co budzi wątpliwość:
* ... choć boję się że to nie wypali
* maksymalnie 6 graczy (czyżby brak gry drużynowej?)
* cena trochę za wysoka (no ale gra na licencji, więc nie ma co się dziwić)
* bardzo giętkie karty

Domniemany poziom ryzyka podczas kupowania "w ciemno":
Powiedział bym że coś pomiędzy niskim a średnim, czyli wyważony. Z jednej strony musimy wyłożyć 130 zł na grę która jest quizem, z drugiej zaś zapowiada się że nie będzie to tylko zwykły quiz, a do tego estetycznie wygląda bajecznie (futurystycznie wręcz). Od strony jakościowej można przyczepić się tylko do zbyt giętkich kart, więc zalecam obchodzić się z nimi delikatnie, aby za szybko się nie zniszczyły. Ewentualnie można zainwestować w jakieś tanie koszulki na karty. Poza tym nie widzę jakichkolwiek uchybień. Gra w pierwszym wrażeniu wygląda nad wyraz obiecująco i przyciąga jak magnes, więc jeśli szukacie ładnego i interesującego prezentu pod choinkę, to warto przyjrzeć się iKNOW z bliska.