2 listopada 2018

Star Wars X-Wing Story #2: Przybliżenie zasad gry

Dziś krótki materiał przedstawiający wam podstawy mechaniki rozgrywki w Star Wars X-Wing. Jak widzicie na zdjęciu obok, jest to figurkowa gra bitewna, gdzie każdy z graczy posiada myśliwce i stara się ustrzelić wszystkie przeciwnikowi. W tym materiale nie bedę odnosił się do mojego projektu X-Wing Story, który częściowo ingeruje w mechanikę gry, a przedstawię podstawy grania w ten tytuł. Dam też linki do streszczenia zasad, instrukcji i pełnych zasad gry, które są lekturą na dłuższy czas.

Przygotuj swoją eskadrę

Na początek warto wykorzystać sugerowane eskadry, które zaznajomią graczy z poszczególnymi mechanikami gry oraz zdolnościami poszczególnych pilotów. Jednak gdy się już to opanuje, można samemu złożyć eskadrę. Na mapie bitewnej o rozmiarach 91x91 cm, przypada po 200 punktów na gracza. Każda karta pilota, wyposażenia czy umiejętności posiada swoją pulę punktów wystawienia. Te są obecnie na bieżąco regulowane w X-Wing Squad Builder, czyli elektronicznym pomocniku do składania eskadr. Oczywiście wartość kosztu kart, znajdziemy też na oficjalnej stronie gry. Taki zabieg likwiduje dodruk kart, którym zmieni się koszt wystawienia i pomaga lepiej balansować rozgrywkę. Szczególnie, ze Star Wars X-Wing, ma ogromną scenę turniejową. Należy też pamiętać, że nie zawsze ilość, przekłada się na jakość i jeden lepszy i silniej wyposażony pilot, jest wstanie pokonać kilka myśliwców pilotowanych przez uczniów akademii. Z drugiej strony nie warto też pakować wszystkiego do jednego worka, bo trafienie w cel określa wynik rzutu na kościach. Te zaś czasem potrafią być kapryśne.

Przygotowanie pola bitwy

Standardowa przestrzeń na której walczymy wynosi 91x91 cm. Można się tutaj samodzielnie zaopatrzyć w odpowiednią matę, co nada na pewno całej zabawie klimatu. Gdy już wygospodarujemy obszar na którym nasze myśliwce stoczą walkę, ustawiamy nieopodal kości manewrów (czerwone atak, zielone obrona), miarki, talię uszkodzeń i linijkę do mierzenia zasięgu ostrzału. Na planszy układamy przeszkody w liczbie 3 na gracza. Są to głównie wraki myśliwców i pojedyncze asteroidy. Każdy z graczy bierze swoje eskadry, przypisanych im pilotów oraz figurki myśliwców. Znaczniki kolejności pokazują w której maszynie siedzi dany pilot, zaś wskaźniki manewrów będą służyć do opisu ruchów. Możemy zacząć zabawę.

Rozgrywka

Ta jest podzielona na rundy, te zaś na fazy. Jest ich w sumie pięć i każda jasno opisuje, co możemy w niej zrobić.

FAZA PLANOWANIA
Tutaj gracze wybierają swoje wskaźniki manewrów przypisane do ich statków i ustawiają manewr jaki chcieliby wykonać. Następnie odkładają je zakryte koło statków.

FAZA SYSTEMOWA
Wedle kolejności wytyczonej przez inicjatywę (od najniższej w górę), piloci mogą wykonać akcje specjalne, przypisane do tej fazy. Oczywiście jeśli je posiadają.

FAZA AKTYWACJI
Począwszy od statków z najniższą inicjatywą każdy statek odsłania swoją tarcze manewrów, wykonuję ja, a następnie może wykonać jedną dowolną akcję.

FAZA WALKI
Począwszy od statków z najwyższą inicjatywą, każdy statek może wykonać jeden atak.

FAZA KOŃCOWA
Gracze usuwają wszystkie żetony, które straciły swoją zdolność i zaczynają nową rundę.

Linki i poradniki

Jeśli ktoś ma szczegółowe pytania odnośnie zasad poszczególnych kart, albo samej rozgrywki, to warto udać się na facebookową grupę Star Wars X-Wing. Tam z pewnością szybko uzyska się pomoc. Poniżej natomiast zamieszczam szereg użytecznych linków, które pozwolą wam zaznajomić się szczegółowo z grą.

STRESZCZENIE ZASAD GRY
POLSKA INSTRUKCJA DO GRY
PEŁNA KSIĘGA ZASAD