15 czerwca 2018

3 Festiwal Książki w Opolu (czerwiec 2018)

Właśnie trwa w Opolu Festiwal książki, na którym można znaleźć naprawdę wiele, wiele dobra. W tym krótkim artykule postaram się przybliżyć oferty poszczególnych wystawców, a jest naprawdę sporo, oraz ogólnie opowiedzieć o Festiwalu. Jest to już trzecia edycja i zdaje się, że przyciąga z roku na rok coraz więcej osób. W tym roku będzie całkiem sporo osobistości polskiego świata literatury. Między innymi Remigiusz Mróz, Dorota Masłowska, Jakub Ćwiek, czy Karolina Szostak. W tym materiale podam też linki do programu Festiwalu oraz mojej foto-galerii, którą zamieściłem na Facebooku. Zapraszam zatem wszystkich miłośników literatury, w tym też komiksu, do Opola, a tych którzy nie mogą przybyć w ten weekend, niech sprawdzą dlaczego warto się wybrać do tego miasta za rok :)

P.S. Artykuł powstał z mojej inicjatywy. Nikt z organizatorów ani wystawców mnie o niego nie prosił.

Lokalizacja

Impreza zajęła cały park na Placu Wolności, znajdującym się pomiędzy Filharmonią Opolską im. Józefa Elsnera, a Miejską Biblioteką Publiczną w Opolu. Scena na której autorzy i zaproszeni goście dają wywiady, znajduje się koło Biblioteki, granicząc z naleśnikarnią Grabówek. Natomiast reszta Placu oraz ulica Mozarta koło Filharmonii, są zapełnione namiotami z stoiskami wystawców. Dominują książki, jednak znajdziemy też nie mało komiksów oraz gier planszowych. W parku jeden a z przestrzeni jest zorganizowana pod wypoczynek dla zwiedzających, do tego sporo miejsca pozostawiono przy fontannie. Przed sceną jest sporo leżaków oraz stolików z krzesłami, więc jest gdzie usiąść, gdyby ktoś poczuł się zmęczony. Zadano tez o to, aby nie "zagracić" parkowych ławek, co w mojej opinii jest istotne, szczególnie patrząc na upalną pogodę. Nieopodal parku znajdują się kurtyny wodne, ale pierwszego dnia festiwalu były niestety wyłączone. Szkoda, bo słonko strasznie grzało.

Goście i informacja

Pełen program festiwalu znajdziecie TUTAJ. Znajdują się tam wszystkie informacje odnośnie występów na scenie, kto będzie i o której. Jest też mapka z spisem wszystkich wystawców i rozmieszczeniem ich lokalizacji. Program można też sobie pobrać ze strony, lub otrzymać na samym Festiwalu w namiocie 39B, znajdującym się na ul. Mozarta koło mostu. Jest to też główny punkt informacyjny, z którego warto korzystać, bo obsługa jest skora do pomocy.

Większość gości po występie na scenie, wędruje potem na stoiska wystawców, rozdając tam autografy. Część będzie też występować w Filharmonii i Bibliotece. W pierwszym z tych przybytków odbywa się również Wielkie Dyktando (start o 12:30 - trzeba wcześniej się zapisać). Powodzenia dla odważnych, ja tchórzę :) W strefie Chillout jest też możliwość zabawy w Plenerowy Pokój Zagadek Poziomu Drugiego. Do wygrania są książki oraz vouchery do pokoju zagadek. Więcej informacji o samym organizatorze tej zabawy, znajdziecie TUTAJ.

Poniżej lista gości, którzy wystąpią na Festiwalu (kolejność wedle strony Festiwalu). Linki prowadzą do prezentacji każdego z gości na stronie Festiwalu. Dokształcać się ludzie :P
* Justyna Kopińska
* Remigiusz Mróz
* Anna Ficner-Ogonowska
* Dorota Masłowska
* Jerzy Stuhr
* Karolina Szostak
* Marzena Rogalska
* Joanna Bator
* Mariusz Czubaj
* Marcin Meller
* Marcin Świetlicki
* Michał Rusinek
* Cezary Harasimowicz
* Małgorzata Musierowicz
* Anna Ciarkowska
* Janusz Majewski
* Artur Górski
* Marta Dymek
* Piotr Stelmach
* Krzysztof Varga
* Jacek Hugo-Bader
* Jakub Ćwiek

Odbędzie się też pokaz mody :) Trochę inny niż zwykle.

Warto wspomnieć, że na stoiskach w praktyce wszędzie są rabaty. Średnio od 10% do 30%. Można w wielu punktach płacić kartą, ale nie wszędzie. Dlatego warto zaopatrzyć się w gotówkę. I uprzedzam - lepiej mieć jej więcej, bo ceny są niskie, a dobra tyle, że można tam zostawić fortunę.

Gdzie zjeść

Na samym placu rozstawiło się trochę ruchomych knajp z lodami, napojami i jedzeniem, ale w większości z nich nie zapłacimy kartą. Zatem stara, dobra gotówka, jest wymagana. Powiedzmy, że na tym polu jest dość klasycznie. Z racji na upalną pogodę, miejsca z zimnymi napojami i lodami są najbardziej oblegane.

Oprócz tego w okolicy jest od groma knajpek i kawiarni. Mamy do wyboru (tutaj lista z głowy + moje subiektywne odczucia)
* Cztery pory roku w Filharmonii - trochę drogie jedzenie, ale ciacho i napoje w spoko cenie.
* Naleśnikarnia Grabówek - tanio, smacznie i kolejka po horyzont. Tak, trzeba uzbroić się w cierpliwość, ale warto. Sam tam nieraz jadam.
* Kawiarnia w Bibliotece - w czasie festiwalu mocno oblegana, ale warto.
* Manekin - knajpa naprzeciw Placu Wolności. Uczciwie cenowo, mi osobiście jedzenie średnio podeszło, czas oczekiwania pieruńsko długi.
* Hamburger - amerykańska knajpa koło manekina, nigdy tam nie jadłem, więc się nie wypowiem.
* Budka z grillem - polecam z całego serca. znajduje się na placu za Manekinem. Można tam zjeść tanio i smacznie, do tego wypić dobre piwko. WAŻNE - są tam transmitowane mecze.
* Pizza Hut -  jak ktoś lubi, ja nie przepadam.

Jedyny zarzut jaki mogę mieć do całej organizacji, tutaj bardziej pod miasto, że nie ma na terenie Festiwalu żadnego stoiska z wodą za symboliczną złotówkę. Skwar jest ogromny, a weekend zapowiada się bardzo parnie. Naprawdę łatwo o udar. Na szczęście nieopodal parku jest kiosk, a nieopodal sklep. W zasadzie to jedyne miejsca gdzie można kupić wodę z lodówki, za normalną cenę. Zatem jeśli nie chcecie na to wydawać kasy, to zaopatrzcie się w bukłak lub coś w ten deseń.

Wydawnictwa

Po pierwsze odsyłam TUTAJ, do mojej fotogalerii, gdzie zaprezentowałem stoiska wydawców, podałem linki do ich stron na Facebooku, napisałem numery stanowisk (patrz - mapka z programem) i starałem się przedstawić co mają. Galeria będzie uzupełniana o zdjęcia z każdego dnia festiwalu. W tym dziale omówię pokrótce katalogi wydawców, które zdobyłem na festiwalu. Lista jest ułożona alfabetycznie, aby łatwiej było szukać i nikogo nie faworyzować. Lecimy :)

UWAGA!!!
Jeśli jakiegoś wydawcy z festynu brakuje na liście, to proszę o kontakt. Jest was tylu, a ja sam, więc mogłem kogoś przeoczyć :)

Afera

Zajmują się wydawaniem literatury czeskiej. Mają tego całkiem sporo w bardzo dużym rozstrzale gatunkowym. Są bajki dla dzieci, książki humorystyczne, kryminały i tak dalej. Nie ma romansów (chwała im za to). Posiadają króciutki katalog, który zawiera jednak ciekawe pozycje. W moje oko wpadły:
* Niedoparki
* Pyszna środa
* Mężczyzna na dnie
* Przedawnienie

Agora

Miks różności od książek dokumentalnych, przez muzykę (w tym winyle), na filmach kończąc. Na stoisku mają dwa katalogi. Pierwszy to Jesień 2017, a drugi to obecne nowości z zakresu Kwiecień-sierpień. Drugi katalog jest niestety wydrukowany na szybko, ale i tak znajdziemy sporo istotnych informacji. Pierwszy zaś zrobiono fachowo. Co przykuło moja uwagę? Po pierwsze film "Mój Vincent". Zaległość, którą muszę w końcu nadrobić. Po drugie "Pole śmierci" czyli walki z Czerwonymi Khmerami. Ogólnie mało siedzę w literaturze faktu, ale ten tytuł, przyciągnął moją uwagę.

Akapit Press

Sporo literatury dla młodzieży, ale też i dla dzieciaków się coś znajdzie. Katalogu nie trafiłem (albo go nie było), ale i tak zapadli mi w pamięci. Szczególnie chce przeczytać trzytomową serię Przygoda Robinii, czyli Robin Hood w spódnicy. Do tego ciekawie zapowiada się Misja Feniksa, czyli jedna z ich nowości. Na pewno przyjrzę się bliżej ich ofercie, bo można tam wyłapać kilka interesujących pozycji.

Alegoria

Niestety brak katalogu, ale mają sporo zakładek do książek. Literatura głównie skierowana do dzieci, w tym najmłodszych. Naprawdę zróżnicowana, z pięknymi ilustracjami. Dziś wieczorem opublikują moją recenzję jednej z ich pozycji edukacyjnych, "Wesołą wędrówka przez jednakie słówka", która szczerze mnie zaskoczyła. W skrócie - idealny materiał dydaktyczny do nauki słownictwa u dwulatków. Na pewno w przyszłości będę chciał na blogu zaprezentować kilka z ich pozycji, które szczególnie wpadły mi w oko.

Amaltea i Claroscuro

Literatura czeska, rumuńska i polska, sporo dokumentów. Jednak to co przykuło moją uwagę najbardziej to Zapiski żołnierza, czyli listy z okresu Wielkiej Wojny, które pisał francuski żołnierz do swej ośmioletniej córki. Opatrzone oryginalnymi wycinkami z listów i wspaniałymi rysunkami autora. Jeśli ktoś grał w Valiant Hearts: The Great War i był tym tytułem zachwycony, to dla niego jest to pozycja obowiązkowa. Z tego co powiedział mi właściciel wydawnictwa, to stara się on zorganizować w Polsce wystawę prac autora tych genialnych rysunków. Jest szansa, że się uda.

CzuCzu

Wydawnictwo z grami i puzzlami dla dzieci, w tym najmłodszych. Znalazły się nawet gry dla niespełna roczniaków oraz dwuletnich dzieci. Sporo tego jest, na stoisku jest stolik z pokazowymi egzemplarzami, a przekrój oferty dość bogaty. Co do katalogu to mają, rozdają i jest gruby. Zawiera masę zdjęć i rzetelnych informacji o czym jest dany tytuł i do jakiej grupy wiekowej skierowany. Do tego Pan na stosiku sumiennie odpowiada na każde pytanie. Zatem jeśli ktoś ma małe dzieci i szuka dla nich ciekawej rozrywki, zapewniającej również edukację, to macie przed sobą sensowną alternatywę.

Copernicus Center Press

Literatura naukowa, głównie nastawiona na fizykę, astronomię i matematykę, plus biografie ludzi związanych z tymi dziedzinami. Dobra rzecz dla studentów. Mają też wydania swoich książek w formie kieszonkowej, co jest niezwykle wygodne. Przynajmniej moim zdaniem. Katalog bardzo zwięzły, w praktyce w formie broszurki A4. No ale jest i przedstawia nowości w sposób dość ciekawy.

Czarna Owca

Moi prywatni ulubieńcy od literatury kryminalnej, przynajmniej póki co. Nieraz już recenzowałem ich pozycje, maja wiele, wiele dobra, ale w tym roku stoisko dość malutkie. Warto zawalczyć o ich asortyment, bo może szybko stopnieć na imprezie. Niestety katalogu brak, a nowości mieli tylko trochę. Za to sporo klasyków i wiecznie sprzedajnych "staroci".

Czarne

Katalogu brak, stoisko koło punktu informacyjnego Festiwalu. Niestety nie udało mi się zebrać informacji od Pani sprzedającej książki. Jak stwierdziła "Ona tylko sprzedaje".

Dreams

Sporo literatury młodzieżowej, w tym dużo dla dziewczyn. Dla dzieciaków i chłopaków też coś się znajdzie. Bardzo ładny, wpadający w oko katalog, dobrze opracowany, choć okładka promowanej książki, przywodzi mi na myśl katalog o modzie. Z drugiej strony patrząc na target, ma to rację bytu, bo przykuwa oko kobiet. Zawartość katalogu dobrze złożona, zawiera sporo istotnych informacji i zwięzły opis. Mnie osobiście nie skusił, bo nie jestem odbiorcą docelowym, choć na stoisku znalazłem kilka pozycji z literatury dziecięcej, które chciałbym zrecenzować. Zatem zapraszam wszystkie panie, w różnym wieku, na ich stoisko, gdzie można zebrać sporo informacji, również od obsługi stoiska.

Dwie Siostry

Jedno z miejsc, gdzie mogę głośno rzec "Jestem w raju". Ogromna ilość literatury dla dzieci i młodzieży, wspaniale opracowana i zilustrowana. Mógłbym się wręcz rozpływać nad ich asortymentem, bowiem do końca życia, a nawet dłużej, będzie we mnie szaleć dusza dziecka. Pan z obsługi stoiska bardzo miły i pomocny. Niestety katalogu brak, a szkoda, bo naprawdę jest w czym przebierać.

Foksal

W praktyce sąsiad powyższego, mający na stanie komiksy paragrafowe. Czym są takie komiksy? To interaktywne opowieści, gdzie czytelnik podejmuje decyzje w czasie lektury i to prowadzi go do innego toku opowieści oraz zakończenia. Na stoisku maja tego od groma, sporo ostatnio też było recenzji takich komiksów, dlatego polecam poszperać za nimi. Pani na stoisku informowała mnie, ze w tym roku zostaną wydane kolejne tomy, zatem kupować i czytać :) Co do katalogu, to są dwa. Bardzo obszerne i świetnie zaprojektowane oraz napisane. W praktyce jedne z lepszych katalogów na Festiwalu, jakie wpadły w moje ręce. Pierwszy jest skierowany do dzieci i obejmuje książeczki, albumy edukacyjne, gry planszowe oraz komiksy paragrafowe. Drugi posiada już prezentację literatury dla starszego oraz dorosłego czytelnika. Warto zapoznać się z obydwoma.

Helion

Grupa wydawnicza, zajmująca się literaturą dokumentalną, reportażem i bodaj poradnikami. Był straszny ścisk na stoisku, więc nie udało mi się przebić. Nie wiem czy mają katalog.

Jaguar

Kolejne wydawnictwo młodzieżowe, znane chyba najmocniej z serii "Zwiadowca". Sprezentowali mi pierwszy tom (nigdy nie czytałem tej serii), za co szalenie dziękuję. Recka w lipcu :) Niestety brak katalogu, choć mają na swoim stoisku nowości z swych stajni. Tutaj informacja dla fanów "Zwiadowcy", najnowszy 13 tom będzie dostępny dopiero za tydzień, dlatego na Festiwalu go nie traficie. Za to jest kilka innych ciekawych tytułów na otarcie łez, np. "Spętani przeznaczeniem".

Jedność

Tym razem wydawnictwo ukierunkowane na dzieci. Bardzo ładny i kolorowy katalog, sporo materiału w ofercie i na stoisku festiwalowym. Uwaga - mają w sprzedaży naklejki. Zatem jeśli wasze dziecko lubi takie rzeczy, to warto tam zajrzeć. Jest też trochę albumów naukowych, ukierunkowanych pod najmłodszych.

Kobiece

OK, jestem rasowym facetem, a mimo to spędziłem na tym stoisku dużo czasu i to głównie dla asortymentu wydawnictwa. Oczywiście Panie z obsługi też strasznie miłe, cierpliwe dla mojego gadulstwa i stale uśmiechnięte. Katalogu jest skromny (jak to kobieta), ale za to jest sporo broszur z ich tytułami. W tym jedna zawiera pierwszy rozdział ich nowej książki "Dam ci to wszystko", która mnie zainteresowała. Jest to bowiem kryminał, a te zawsze lubię, szczególnie w wydaniu noir. Oprócz tego książki o pupilach i wiadomo, literatura typowo kobieca. Na deser kubki, torby i koszulki, z śmiesznymi nadrukami.

Książkowe Klimaty

Niestety był tam taki tłok, co w sumie dobrze świadczy, że się nie dopchałem. Postaram się to uczynić dziś i coś więcej napisać o tym wydawnictwie.
EDIT - SOBOTA
Dziś dałem radę się tam wbić i zasięgnąć języka. Wydawnictwo ma w swych stajniach literaturę polską, rumuńską i ogólnie krajów Europy Centralnej i Południowej. Nie jest to dla każdego, ale koneserzy z pewnością znajdą coś dla siebie. Katalog jest, w formie gazetowej, fajnie opracowany i mi osobiście pasujący do klimatu wydawnictwa.

Linia

Dużo literatury dla młodzieży, ale o trudnych sprawach, np. kalectwie i jak sobie z nim radzić. Mocna pozycja, naprawdę nietuzinkowa i warta uwagi, nie tylko młodzieńczy. Zachęcam tutaj dorosłych, aby zajrzeli na stoisko tego wydawcy oraz przejrzeli ich ofertę. Naprawdę solidny materiał, a i obsługa bardzo pomocna.

Literackie

Bardzo duży wybór gatunkowy, w tym sporo literatury dla dzieci w różnym wieku. Mają ją nawet wystawioną na osobnym stoliku. Jest w czym przebierać, a Pan z obsługi bardzo życzliwy dla przybyłych. Niestety katalogu brak.

Media Rodzina

Mój drugi raj na festiwalu, który kupił mnie z miejsca. Cudowna kraina dla dziecko (niezależnie od jego wieku), masa baśni, bajek i albumów. W tym seria Żubr Pompik, która cieszy się zasłużoną popularnością.  Do tego kilka serii młodzieżowych, dobrze znanych na całym globie, w tym Harry Potter oraz Igrzyska Śmierci. Mnie kupili natomiast cudowną serią, Mysi domek, zawierającą przecudne zdjęcia, wyglądające niczym wycięte kadry z filmu robionego techniką animacji poklatkowej. Cud, miód i orzeszki, a katalog wart uwagi :)

Mocak

Jedyne wydawnictwo, gdzie się złamałem i sięgnąłem po portfel, a niestety w tym kwartale ten nie śmierdzi groszem. Kupiłem tam komiks "Drugie pokolenie", którego recenzja będzie za jakiś czas. Inne ich pozycje też wydawały się ciekawe, jednak w tytule powyżej wygrała jedna rzecz - kadr na którym była okładka komiksu "Maus". Co mam rzec więcej? :)

Nasza Księgarnia

Tona literatury dla dzieci i młodzieży, świetnie opracowanej i z przykuwającymi oko okładkami. Porządnie opracowany, duży katalog z nowościami, zwięźle wykładający je czytelnikowi. Jest w czym wybierać, zaś obsługa stoiska bardzo pomocna. Do tego stanowisko z ich grami planszowymi, gdzie można je przetestować. Mają nowe wydanie Muminków, zawierające oryginalne rysunki z pierwszej serii. Cudo.

Nowik i Tropy.pl

Lokalne wydawnictwo, traktujące o Ziemi Opolskiej. Do tego sklep z masą gier planszowych i łamigłówek. Posiadają dwa katalogi - skromniutki wydawnictwa oraz o wiele obszerniejszy sklepu. Warto tam jednak zajrzeć, głównie dla gier, bo jest w czym przebierać. W zasadzie same cudeńka, typu Tantrix, Monstermania czy Zingo. Dla dzieciaków w każdym wieku :)

Poznańskie

Jak nazwa sama mówi, wydawca z Poznania. Sporo kryminałów i książek sensacyjnych, do tego literatura kobieca, trochę młodzieżowej i dokumentalna/historyczna o Poznaniu i jego okolicach. Bardzo ładny, wpadający w oko, katalog, solidnie opracowany i w twardej oprawie. Widać, ze kładli tutaj nacisk na jakość wydania. samo opracowanie katalogu też bardzo dobre. warto zasięgnąć informacji od obsługi na stoisku, bo sporo można się dowiedzieć.

Preston Publishing

Wydawnictwo językowe, z dużym asortymentem podręczników do nauki różnych jeżyków obcych. Jeśli ktoś szuka czegoś takiego, to niech od razu skieruje tam swoje kroki. Nie wiem czy mają katalog, bo nie zdążyłem spytać.

Prószyński

Ścisk na stoisku ogromny, obsługa była tak zabiegana, że aż im współczułem. W ofercie wszystkiego po trochu, w tym komiksy Polcha. Katalogu brak, ale też nie za bardzo było jak o niego wypytać, w natłoku ludzi.

Publicat

Szukacie książek Agathy Chriestie, albo skandynawskich kryminałów - to dobrze trafiliście. Gigantyczna oferta, masa przekrojów gatunkowych, jest w czym przebierać. niestety katalog w formie broszury i bardzo zwięzły. Za to obsługa miła i obeznana z tematem, zatem warto ich pytać o poradę w doborze książek.

Rebis

Laur za najlepiej opracowany katalog wydawniczy wędruje właśnie do nich. Ogromny, świetnie opracowany i będący w istocie książką z ich pełną ofertą. Oto wzór jak robić super-katalogi. Do tego Panie na stoisku bardzo miłe i obeznane z asortymentem. Tudzież cierpliwe dla marud. Mają sporo książek, w tym też wyprzedaże z miksem gatunkowym. Warto przebrać, nim zniknie.

Sejmowe

KONSTYTUCJA!!! KONSTYTUCJA!!! KONSTYTUCJA!!!
A tak na poważnie, literatura historyczna i polityczna, bez tego cyrku z wiejskiej.

Siostry Loretanki

Mega pozytywne zaskoczenie. Siostry dysponują szeroką wiedzą z zakresu kultury, jedna gadała ze mną o serialu "Sfora", który jej się podobał :) Oferta też bardzo różnorodna, choć oczywiście ukierunkowana na religię. Niemniej nie mamy tylko modlitewników czy poradników, a też sporo baśni oraz legend. Ciekawie opracowany katalog, dość obszerny oraz kolorowy. Zatem porzućcie stereotypy i wybierzcie się na ich stoisko.

Sonia Draga i Non Stop Comics

Wydawnictwo ma na festiwalu swoje pozycje, oraz nowości od komiksowego wydawcy Non Stop Comics. Jest tam sporo dobra, dla każdego. Posiadają własny katalog, duży i obszerny, świetnie opracowany, ale też katalog NSC. Ten zawiera fragmenty kilku ich komiksów, ale jakich tego nie zdradzę - przekonajcie się sami.

SQN

Recenzowałem kiedyś ich serię "Noe", ale niestety nie ma jej na festiwalu. Już dawno się wyprzedała. Za to mają sporo innych tytułów, w tym dokumenty i kryminały. Jest w czym przebierać. Katalogu brak.

Świat książki

Co tutaj dużo pisać - wydawnictwo i sieć księgarni w jednym. Sporo klasyki i ich nowości wydawniczych. Ogromny rozstrzał gatunkowy, piękne wydania, bogata oferta i miła obsługa. Słowem - standard w ich wykonaniu. Katalog też jest, dość obszerny i solidnie opracowany.

Święty Wojciech

Drugie katolickie wydawnictwo na festiwalu, które również zaskoczyło mnie swą ofertą. Szczególnie serią "Na osi czasu", gdzie autor łączy faktografię z życia postaci biblijnych z fikcją literacką. Bardzo lubię taki gatunek, więc nie ukrywam, że po tą serię będę chciał sięgnąć. Do tego sporo literatury dla dzieci, w tym młodszych. Mają też audiobooki. Naprawdę jest w czym przebierać.

Tactic Games

Gry planszowe pełną gębą. Spory katalog, spora oferta na festiwalu do tego mają rozłożone stoiska do grania w ich planszówki. Dobra alternatywa, aby chwilę odpocząć od książek.

Timof

Ach, moje marzenie. Ich asortyment jest tak cudowny, że prawie cały chciałbym mieć w mojej kolekcji. Niestety Pan Portfel w tym roku na to nie pozwala, strasząc rachunkami za życie. Mają tak piękne komiksy na festiwalu, że gdybym mógł to wykupiłbym prawie wszystkie do swej kolekcji. Może z czasem uda mi się to uczynić. Tutaj ważna uwaga - ich komiksy są adresowane głównie do starszego, nieraz dorosłego, odbiorcy. Literatury dla dzieci, tam prawie nie ma. Katalogu niestety brak.

Troy-Dragon

Różne różności, od książek kulinarnych, przez baśnie, na lekturach szkolnych kończąc. Stoisko dość spore, ale nie nabite po brzegi. Niemniej oferta na nim bogata i różnorodna.

Unia Komiksowa

To tak naprawdę zespół kilku małych wydawnictw komiksowych, które współpracują z sobą. Jest tam w zasadzie wszystko, jeśli idzie o gatunek. "Mysia straż" dla dzieci (i dorosłych), "Tyler Cross" dla fanów akcji, "Slain" dla miłośników fantasy, czy "Zgroza" dla fanów horroru. Znajdzie się nawet "Sędzia Dredd". Zatem warto się udać na ich stoisko i sprawdzić dokładnie co oferują, bowiem jest spora szansa, ze coś trafi w wasz gust.

Wielka Litera

Różne książki, raczej z tematyki dokumentalnej, socjologicznej czy reportażu.

Zakamarki

Dominuje literatura francuska i szwedzka dla dzieci. Sporo dobra tam można znaleźć, wiele materiałów jest przecudnie zilustrowanych. Spory rozstrzał kategorii wiekowej, zatem jest coś dla najmłodszych, jak i trochę starszych dzieciaków. Mają dobrze złożony i opracowany katalog, przy tym dość barwny, tak jak ich asortyment. Polecam z całego serca, jeśli jesteście na festynie familią.

Znak

Stoisko nabite ciągle ludźmi, więc ciężko mi było się tam wbić. Mają taki ruch, że nawet nie dałem rady zapytać obsługi na stoisku o katalog. Innymi słowy - warto się wybrać i uprzedzić konkurencję.