25 stycznia 2018

Kapitan Nauka: SuperQuiz

Quizów tematycznych jest na rynku od groma i jeszcze trochę. Przekrój wiekowy mamy w tym gatunku całkiem spory, choć wydaje mi się, że dominują raczej te dla przedszkolaków i starszych dzieci. Nie ma co się zresztą dziwić, bowiem ten gatunek jest skierowany głównie do takiego odbiorcy. Czasem zdarzy się kolos pokroju "I Know", który pali mózg nawet osobom o sporej wiedzy ogólnej, jednak to rzadkość. Prędzej spotkamy quizy pokroju "5 Sekund", będące ciekawą grą familijną, o zestawie pytań, do którego pasuje kilkadziesiąt (o ile nie kilka tysięcy) odpowiedzi. SuperQuiz od Kapitana Nauki, jest czymś pośrednim. Z jednej strony skierowany raczej do starszych dzieci, z drugiej tak skonstruowany, że nawet dorośli mogą z niego sporo wynieść. Jak to wypada w praktyce? Całkiem udanie.

Jeśli idzie o tematykę, to seria ma bardzo duże spektrum tematów. Od typowo hobbystycznych, jak "Koty", "Piłka nożna" czy "Biblia" (nie ma jej w dostarczonym mi zestawie), po typowo szkolne pokroju "Ciało człowieka" albo "Pieniądze". Tak, te ostatni wymieniony tytuł jest czysto edukacyjny. W praktyce spokojnie może zastąpić każdy podręcznik do WOS-u, pod kątem edukacji o funkcjonowaniu pieniądza, bankach, podaży albo popycie i tak dalej. Z dostarczonych mi zestawów, to właśnie ten okazał się numerem jeden, w moich oczach. Jest napisany po prostu rewelacyjnie, posiada tytaniczną ilość przydatnych informacji, z których w dorosłym życiu korzystamy niemal codziennie. Do tego całość opisano bardzo prostym i łatwym w zapamiętaniu językiem.

Co prawda wyżej wymienione zalety, znajdziemy też w innych tematycznie odsłonach tej serii, ale właśnie "Pieniądze" przykuły moją największą uwagę. Jakkolwiek by to nie brzmiało. Jeśli idzie o konstrukcję samej gry to pomyślano ją całkiem zgrabnie. Najpierw mamy temat zagadnienia, np. "Popyt", następnie treściwe omówienie tematu, z myślą przewodnią umieszczoną w dymku koło zdjęcia. Na drugiej stronie znajdziemy natomiast trzy pytania, odnoszące się do właśnie opisanego przez grę tematu. Przy czym nie są one skonstruowane tak, że od razu poprawna odpowiedź jest widoczna. Zmusza to gracza do czytania treści tematu ze zrozumieniem, aby w ogóle mógł poprawnie odpowiedzieć na zadane pytania. Świetna zagrywka.


Kolejne zagadnienie najczęściej jest ściśle powiązane z poprzednim. Zatem skoro był "Popyt", to drugi termin w kolejce to "Podaż" i omówienie go w nawiązaniu do poprzedniego terminu, utrwalając tym samym informacje o nim. Do tego pierwsze terminy omawianego tematu, są często wprowadzeniem w cały świat głównego zagadnienia. Zatem w omawianym tu przykładzie mamy rys historyczny powstania pieniądza, czasów gdy go nie było, wyjaśnienie czym jest waluta, jakie są jej rodzaje, kiedy powstały monety, a kiedy banknoty i tak dalej. Rewelacyjny zabieg, spotykany również w innych paczkach tematycznych z tej serii. Dla przykładu w "Ciele człowieka" i "Zwierzętach" mamy niemal skompresowany podręcznik do biologii dla czwartoklasistów szkoły podstawowej, a "Świat" oraz "Polska" czyni niemal to samo w odniesieniu do geografii. Naprawdę rewelacyjny zabieg.

W serii występuje również rozwinięcie jej do wersji planszowej, czyli SuperQuiz: Wydanie specjalne, ale dotyczy on raptem 3 kategorii - Piłka nożna, Polska i Zwierzęta. Jak jednak się faktycznie sprawuje, tego nie wiem, gdyż nie dane mi było (przynajmniej na razie) móc w niego zagrać. Nie zmienia to faktu, że cała seria jest rewelacyjna i tak naprawdę ciężko mi znaleźć jakieś faktyczne jej wady. Są to mini książeczki edukacyjne, zawierające ogromną ilość użytecznych (to ważne słowo) informacji, z przeróżnych tematów. Nie jest to zatem gra w pełnym znaczeniu tego słowa, ale i tak warto się nad nią pochylić, bo możemy sporo na tym zyskać.

Plusy:
* gigantyczny ładunek edukacyjny
* świetna jakość wykonania
* tania
* spokojnie może zastąpić podręczniki szkolne w klasach 1-4 (z wybranych tematów)
* rewelacyjne opracowanie poszczególnych tematów

Minusy:
* mało gry w samej grze