Na Targach książki w Opolu poznałem wydawnictwo Święty Wojciech, z którym wcześniej nigdy nie miałem do czynienia. Początkowo podszedłem troszkę sceptycznie, ale szybko zacząłem bić się w pierś za swoją głupotę. Mają naprawdę sporo do zaoferowania i to dla różnych grup wiekowych. Mnie jednak najbardziej zaciekawiła seria książek "Na osi czasu". Są to powieści różnych autorów, które osadzono w realiach historycznych z Biblii, zarówno Starego, jak i Nowego Testamentu. Na chwilę obecną można u nas znaleźć sześć książek z tej serii, ale ponoć kolejne już powstają. Co ważne, każdą też wydano w formie audiobooka. Dziś zapraszam do pobieżnego poznania wszystkich tomów z tej serii, które się u nas ukazały. Przedstawię, których epok i sytuacji dotyczą poszczególne książki, ogólny pogląd na fabułę i tak dalej.
Merit z Egiptu
Naszą podróż zaczynamy od XIII wieku przed naszą erą w Egipcie. Tytułowa Merit, jest córką kupca, który popadł w długi. W ich wyniku jest zmuszony sprzedać swą córkę w niewolę, co dla dziewczyny okazuje się koszmarem. Dotąd żyjąca dostatnio Merit, staje się nagle służką u kobiety, która z lubością znęca się nad ludźmi z niższego stanu. Tymczasem nad Egiptem zawisła straszliwa groźba. Oto nieznany im Bóg Hebrajczyków, za pomocą swego wysłańca zsyła na kraj kolejne plagi, pustoszące kraj. Merit stara się odnaleźć w nowej sytuacji, jednak do jej uszu dociera wieść, że najgorsze dopiero przed nią, bowiem mają umrzeć wszyscy pierworodni. Dziewczyna postanawia uratować swego brata, który jest niepełnosprawny, ale to oznacza pójście w nieznane, za Bogiem, którego nie widać.
Jako, że fabuła książki skupia się na Egipcjance, powinniśmy dostać zupełnie inne spojrzenie na Plagi Egipskie oraz samych Hebrajczyków. Jest to zresztą powieść, nie zaś dzieło historyczne albo czysto religijne, co także przemawia na jego korzyść. I to mocno. Liczę zatem, że autorka dobrze odda podziały społeczne, panujące w Egipcie tamtego okresu, oraz samą kulturę królestwa faraonów i ich stosunek do Hebrajczyków. Zatem jeśli ktoś interesuje się historią oraz kulturą tamtego okresu, może zostać pozytywnie zaskoczony.
Na co liczę?
* mocny nacisk na kulturę i hierarchię społeczną panującą w Starożytnym Egipcie
* inne ukazanie Boga Hebrajczyków
* po prostu porządny dramat, połączony z akcją (patrz - plagi)
Czego się obawiam?
* zbytniego wybielenia Hebrajczyków i demonizowania Egipcjan (jako ogółu)
Czy kupił bym w ciemno?
Jestem osobą głęboko wierzącą, co nie znaczy popierającą instytucję Kościoła Katolickiego, którą uważam od dekad za przejaw biurokratycznej i politycznej kwintesencji chciwości.Nie oznacza to że wszyscy duchowni to biurwy, a jedynie hmm.... "dostojnicy" i ich pieski. Patrz - Watykan. Niemniej tutaj jest zupełnie inne spojrzenie na prawdy wiary, które wyznaję i strasznie mnie to ciekawi. Zatem tak, kupił bym i to bez cienia wahania.
Cena: 39,90 zł
Gatunek: dramat, historyczny
Sugerowany wiek: 12+
Dotychczasowe recenzje: brak
Królowa Saby
Kolejna książka z tej serii zabiera nas do X wieku przed naszą erą, do Królestwa Saba. W Starym Testamencie zostało ono kilkukrotnie wymienione, ale szczerze wątpię, aby większość katolików je kojarzyło. Chyba że interesują się historią starożytną, bowiem Królestwo Saba, było swego czasu prawdziwa potęgą i jednym z największych królestw przedmuzułmańskich. Zajmowało terytorium obecnego Jemenu i okolicznych ziem, na Półwyspie Arabskim, a jego stolicą było miasto Marib. W owym czasie, czyli w X wieku p.n.e. żaden z sąsiadów Królestwa Saba nie był wstanie mu zagrozić. Byli dominującym graczem handlowym, głównie z Indiami i Wschodnią Afryką, mieli własne pismo, potężne fortyfikacje i sporą siłę militarną. Byli na tyle rozwinięci technologicznie, że ich kraj kwitł gospodarczo i rolniczo.
Książka odnosi się do słynnego spotkania Królowej Bilkis z Salomonem. Wedle przekazów historycznych spłodzili oni potem Menelika I, przyszłego Cesarza Etiopi i założyciela starożytnego miasta Aksum. Książka skupia się na podróży Biklis do Królestwa Izrael i jej relacji z Salomonem oraz rodzącemu się miedzy nimi uczuciu. Jestem bardzo ciekaw, jak to zostanie przedstawione i ile faktów historycznych będzie zawierać sama opowieść. Mam nadzieję ujrzeć smaczki pokroju prawdziwego imienia Biklis, czyli tak jak nazywano ją w Etiopii, sytuacje polityczną panującą w tamtych czasach na Bliskim Wschodzie i Półwyspie Arabskim oraz naprawdę ciekawie poprowadzone dialogi pomiędzy głównymi postaciami.
Na co liczę?
* ogromny nacisk na zobrazowanie Królestwa Saba
* rozwinięcie postaci Salomona i Biklis i wyjście poza ramy biblijne
* porządny wątek polityczny
* może choć nikłe nawiązanie do mylnego podejścia, że Królowa Saby to nie imię a tytuł monarchini
Czego się obawiam?
* w tym wypadku - absolutnie niczego.... co najwyżej moich wygórowanych oczekiwań
Czy kupił bym w ciemno?
Cena: 39,90 zł
Gatunek: polityczny, historyczny
Sugerowany wiek: 12+
Dotychczasowe recenzje: brak
Estera
Wylądowaliśmy w V wieku przed naszą erą, a dokładniej w Persji za czasów Kserksesa I. Tak, tego samego co walczył z Leonidasem i jego ludźmi w bitwie pod Termopilami. I nie, "300" to nie jest komiks historyczny. W przypadku Estery, historycy mają nadal problem z ustaleniem faktycznej tożsamości tej postaci. Najprawdopodobniej była nią najważniejsza małżonka Kserksesa I, czyli Amestris, czasami zwana też Amastris. Wszelkie przesłanki historyczne na to wskazują, aczkolwiek zapisy w Starym Testamencie mocno różnią się od tego, co opisują kroniki. Cóż, taki urok tej wielkiej księgi, dzięki której jednak odkryto ogromną ilość starożytnych miast.
Fabuła książki, wydaje się być czymś pomiędzy jednym a drugim, czerpiąc na równi z przekazów biblijnych oraz historycznych. Tytułowa Estera jest żydówką, która siłą zostaje zabrana na dwór Kserksesa, gdzie ma się przez rok uczyć. Po tym czasie ma spędzić z nim jedną noc, a jeśli przy tym rozkocha w sobie władcę, to pozostanie z nim na zawsze, jako jego królowa i prawowita małżonka. Kobieta nie zdaje sobie jednak sprawy, jak ogromny ciężar niesie z sobą korona oraz realna władza przy boku mężczyzny, zarówno delikatnego oraz okrutnego. Jestem niezwykle ciekaw, czy autorka książki postawi bardziej na przekaz z Starego Testamentu, czy może to, co naprawdę już udało się ustalić historykom. Choć z drugiej strony sporo rzeczy się pokrywa, zatem nawet idąc tym torem, możemy dostać bardzo ciekawy dramat polityczny z wątkami kryminalnymi. Dworskie intrygi, były wręcz codziennością, a życie koło jednego z władców świata to ciągła walka z zdrajcami.
Na co liczę?
* nawiązanie do Mardocheusza, stryjecznego brata Estery
* nawiązanie do Amestris
* przedstawienie Imperium Persów z punktu historycznego
* solidny thriller/dramat polityczny, rozgrywający się na dworze perskiego władcy
Czego się obawiam?
* zbytniego skupienia się na "biednych" hebrajczykach i "niedobrych" persach
Czy kupił bym w ciemno?
Tak, ale na pewno nie jako pierwszą książkę z tego cyklu. Mimo mojego umiłowania do filmu "300", to okres wojen grecko-perskich i sama postać Kserksesa I nigdy mnie nie pociągały.
Cena: 39,90 zł
Gatunek: dramat, thriller polityczny, historyczny
Sugerowany wiek: 14+
Dotychczasowe recenzje: brak
Judasz
Kiedyś zadałem księdzu pytanie "Czy Bóg jest kwintesencja bezkresnej miłości?" Dostałem odpowiedź twierdzącą, co mnie uradowało i odparłem "To znaczy, że Judasz może pójść do nieba, a cały podział na potępionych i zbawionych jest głupi." Duchownego mocno zamurowało i zaczął mi tłumaczyć, ze to niemożliwe, bo Judasz zdradził Jezusa, czyli Syna Bożego, a co za tym idzie samego Boga, co skwitowałem prostym "To głupie". Ksiądz spojrzał na mnie z niedowarzeniem i kazał mi rozwinąć moją myśl. Odparłem, że skoro Bóg jest bezgraniczną miłością, to znaczy, że umie wybaczyć każdemu, kto tylko go do siebie dopuści na tym świecie lub innym. Nie ma przecież dla niego znaczenia czas i miejsce, a sam akt miłosierdzia, bo tym jest właśnie bezgraniczna miłość. W efekcie tego wyleciałem z grupy młodzieżowej za szerzenie bluźnierstwa. Zresztą pierwszej z kilku, do których należałem jako nastolatek.
Gdy tylko zacząłem bardziej interesować się historią oraz religioznawstwem, szybko poddałem w wątpliwość wiele "prawd wiary" napisanych przez ludzi. W tym tezę o postaci Judasza, który dopuścił się zdrady Jezusa Nazarejczyka. Nigdy nie kupowałem bajki, że zrobił to dla kasy, co udowadnia sama Biblia pokazująca, jak próbował naprawić swój błąd. Winnymi byli kapłani hebrajscy, czyli faryzeusze, oraz politycy z pewnych kręgów. Oni chcieli śmierci Nazarejczyka, zaś Judasz stał się kozłem ofiarnym. Dziś dla mnie to symbol. Symbol człowieka łatwowiernego, który tak bardzo wierzył innym, że dopuścił się zdrady, a gdy chciał naprawić swój uczynek, było już za późno. Mam nadzieję, ze ta książka będzie właśnie o tym. O człowieku, którego Jezus nazywał przyjacielem, a ludzie chcący zniszczyć obraz Mesjasza, wykorzystali jego imię, aby naznaczać zdrajców, samobójców i najgorsze mendy. Judasz to postać tragiczna, której imię powinno się oczyścić z brudu, który rzucili kapłani, bo potrzebowali pretekstu, aby zabić jednego człowieka. Aby zabić Boga.
Na co liczę?
* bardzo mocny dramat połączony z thrillerem
* ludzkie ukazanie osoby Judasza, bez tej całej religijnej, obrazoburczej otoczki
* pokazanie tragedii człowieka złamanego i wykorzystanego przez innych
* stworzenie mitu o Judaszu zdrajcy
Czego się obawiam?
* swoich zbyt wygórowanych oczekiwań
Czy kupił bym w ciemno?
Że się powtórzę:
Cena: 35,00 zł
Gatunek: dramat, historyczny
Sugerowany wiek: 15+
Dotychczasowe recenzje: brak
Świadek
Pozostajemy w I wieku naszej ery i tematyce związanej z Jezusem Nazarejczykiem. Jakbyście się zachowali, gdyby przyszło wam ukrzyżować człowieka, którego nauk kilka lat wcześniej słuchaliście z zachwytem. Co gorsza, nie robicie tego z własnej woli, tylko z przymusu, bo musicie odbyć karę. Przed takim dylematem został postawiony główny bohater tej powieści, Stefaton. Grek z pochodzenia, członek podróżnej grupy artystów, który wiele lat temu zakochał się z wzajemnością w młodej żydówce imieniem Sara. To ona nakłoniła go aby posłuchał nauk galilejskiego rabbi imieniem Jezus, co też uczynił i trafiły one do jego serca. Niestety życie Stefatona ulega drastycznej zmianie, gdy grupa aktorska do której należy zostaje oskarżona o obrazę władz i osądzona. Karą jest przymusowe wcielenie do jednego z garnizonów stacjonujących w Jerozolimie i oddelegowanie do jednostki zajmującej się krzyżowaniem skazańców i wykonywaniem innej brudnej pracy. Pewnego razu, jednym z skazańców okazuje się być Jezus.
Sytuacja naprawdę niegodna pozazdroszczenia i zapewne nikt nie chciałby się w takiej znaleźć. Nie umiem sobie nawet wyobrazić, aby najbardziej zacietrzewiony i zatwardziały przeciwnik nauk Jezusa, byłby wstanie faktycznie zadać tej osobie taki ból, znając jego nauki. Nawet jeśli byśmy ją rozpatrzyli tylko pod katem zwykłego człowieka. Tutaj zaś mowa o czymś o wiele gorszym, bo Stefaton nie ma wyboru. A przynajmniej tak to wygląda w teorii. Nie ukrywam, że moje oczekiwania co do tej książki są naprawdę spore i chyba tylko "Judasz" je przebija.
Na co liczę?
* bardzo mocny dramat
* jakiś twist w fabule
* ukazanie procesu Jezusa z innej perspektywy
Czego się obawiam?
* swoich wygórowanych oczekiwań
Czy kupił bym w ciemno?
Tak. Po prostu tak i tyle.
Cena: 35 zł
Gatunek: dramat, historyczny
Sugerowany wiek: 14+
Dotychczasowe recenzje: brak
Adwokat
Ostatnią pozycją w tym zestawieniu jest historia opisująca losy Pawła z Tarsu i nawiązująca do procesu Jezusa Nazarejczyka. Głównym bohaterem jest Teofil, młody asesor, który w procesie Jezusa podpowiadał Piłatowi, aby ten postawił się po stronie Barabasza z powodów politycznych. Potem przez lata prześladował go obraz niewinnego człowieka, którego Piłat skazał na ukrzyżowanie. Po powrocie do Rzymu musi stawić czoła innym trudnością oraz politycznym rozgrywkom prowadzonym na dworze Nerona, który słynie z bardzo złej reputacji. W końcu, już jako prawnik, przychodzi mu wziąć udział w procesie Pawła z Tarsu, gdzie wystąpi w roli jego obrońcy. Czy podoła zadaniu?
Na to pytanie stara się odpowiedzieć autor książki, Randy Singer, który napisał rasowy thriller polityczny. Wedle zapowiedzi mamy tutaj bardzo dobrze odwzorowany Rzym za czasów Nerona, przynajmniej jeśli idzie o politykę. Moje pierwsze skojarzenie to seria komiksowa "Murena", gdzie również faktografia miesza się fikcją literacką i wychodzi to jej autorom genialnie. Czy tutaj będzie podobny efekt? Mam nadzieję, że tak.
Na co liczę?
* rasowy thriller polityczny
* dobre przedstawienie intryg politycznych na dworze Nerona, włącznie z knuciem przeciw władcy i tworzeniem legend na jego temat
* oddanie sytuacji społecznej w Rzymie
Czego się obawiam?
* że autor bardziej skupi się na mitach o Neronie, niż faktach historycznych
Czy kupił bym w ciemno?
Tak, ale nie od razu. Nie wykluczone, że zostawiłbym sobie tą pozycję na sam koniec.
Cena: 39,90 zł
Gatunek: thriller polityczny
Sugerowany wiek: 15+
Dotychczasowe recenzje: brak
Jako, że fabuła książki skupia się na Egipcjance, powinniśmy dostać zupełnie inne spojrzenie na Plagi Egipskie oraz samych Hebrajczyków. Jest to zresztą powieść, nie zaś dzieło historyczne albo czysto religijne, co także przemawia na jego korzyść. I to mocno. Liczę zatem, że autorka dobrze odda podziały społeczne, panujące w Egipcie tamtego okresu, oraz samą kulturę królestwa faraonów i ich stosunek do Hebrajczyków. Zatem jeśli ktoś interesuje się historią oraz kulturą tamtego okresu, może zostać pozytywnie zaskoczony.
Na co liczę?
* mocny nacisk na kulturę i hierarchię społeczną panującą w Starożytnym Egipcie
* inne ukazanie Boga Hebrajczyków
* po prostu porządny dramat, połączony z akcją (patrz - plagi)
Czego się obawiam?
* zbytniego wybielenia Hebrajczyków i demonizowania Egipcjan (jako ogółu)
Czy kupił bym w ciemno?
Jestem osobą głęboko wierzącą, co nie znaczy popierającą instytucję Kościoła Katolickiego, którą uważam od dekad za przejaw biurokratycznej i politycznej kwintesencji chciwości.Nie oznacza to że wszyscy duchowni to biurwy, a jedynie hmm.... "dostojnicy" i ich pieski. Patrz - Watykan. Niemniej tutaj jest zupełnie inne spojrzenie na prawdy wiary, które wyznaję i strasznie mnie to ciekawi. Zatem tak, kupił bym i to bez cienia wahania.
Cena: 39,90 zł
Gatunek: dramat, historyczny
Sugerowany wiek: 12+
Dotychczasowe recenzje: brak
Królowa Saby
Kolejna książka z tej serii zabiera nas do X wieku przed naszą erą, do Królestwa Saba. W Starym Testamencie zostało ono kilkukrotnie wymienione, ale szczerze wątpię, aby większość katolików je kojarzyło. Chyba że interesują się historią starożytną, bowiem Królestwo Saba, było swego czasu prawdziwa potęgą i jednym z największych królestw przedmuzułmańskich. Zajmowało terytorium obecnego Jemenu i okolicznych ziem, na Półwyspie Arabskim, a jego stolicą było miasto Marib. W owym czasie, czyli w X wieku p.n.e. żaden z sąsiadów Królestwa Saba nie był wstanie mu zagrozić. Byli dominującym graczem handlowym, głównie z Indiami i Wschodnią Afryką, mieli własne pismo, potężne fortyfikacje i sporą siłę militarną. Byli na tyle rozwinięci technologicznie, że ich kraj kwitł gospodarczo i rolniczo.
Książka odnosi się do słynnego spotkania Królowej Bilkis z Salomonem. Wedle przekazów historycznych spłodzili oni potem Menelika I, przyszłego Cesarza Etiopi i założyciela starożytnego miasta Aksum. Książka skupia się na podróży Biklis do Królestwa Izrael i jej relacji z Salomonem oraz rodzącemu się miedzy nimi uczuciu. Jestem bardzo ciekaw, jak to zostanie przedstawione i ile faktów historycznych będzie zawierać sama opowieść. Mam nadzieję ujrzeć smaczki pokroju prawdziwego imienia Biklis, czyli tak jak nazywano ją w Etiopii, sytuacje polityczną panującą w tamtych czasach na Bliskim Wschodzie i Półwyspie Arabskim oraz naprawdę ciekawie poprowadzone dialogi pomiędzy głównymi postaciami.
Na co liczę?
* ogromny nacisk na zobrazowanie Królestwa Saba
* rozwinięcie postaci Salomona i Biklis i wyjście poza ramy biblijne
* porządny wątek polityczny
* może choć nikłe nawiązanie do mylnego podejścia, że Królowa Saby to nie imię a tytuł monarchini
Czego się obawiam?
* w tym wypadku - absolutnie niczego.... co najwyżej moich wygórowanych oczekiwań
Czy kupił bym w ciemno?
Cena: 39,90 zł
Gatunek: polityczny, historyczny
Sugerowany wiek: 12+
Dotychczasowe recenzje: brak
Estera
Wylądowaliśmy w V wieku przed naszą erą, a dokładniej w Persji za czasów Kserksesa I. Tak, tego samego co walczył z Leonidasem i jego ludźmi w bitwie pod Termopilami. I nie, "300" to nie jest komiks historyczny. W przypadku Estery, historycy mają nadal problem z ustaleniem faktycznej tożsamości tej postaci. Najprawdopodobniej była nią najważniejsza małżonka Kserksesa I, czyli Amestris, czasami zwana też Amastris. Wszelkie przesłanki historyczne na to wskazują, aczkolwiek zapisy w Starym Testamencie mocno różnią się od tego, co opisują kroniki. Cóż, taki urok tej wielkiej księgi, dzięki której jednak odkryto ogromną ilość starożytnych miast.
Fabuła książki, wydaje się być czymś pomiędzy jednym a drugim, czerpiąc na równi z przekazów biblijnych oraz historycznych. Tytułowa Estera jest żydówką, która siłą zostaje zabrana na dwór Kserksesa, gdzie ma się przez rok uczyć. Po tym czasie ma spędzić z nim jedną noc, a jeśli przy tym rozkocha w sobie władcę, to pozostanie z nim na zawsze, jako jego królowa i prawowita małżonka. Kobieta nie zdaje sobie jednak sprawy, jak ogromny ciężar niesie z sobą korona oraz realna władza przy boku mężczyzny, zarówno delikatnego oraz okrutnego. Jestem niezwykle ciekaw, czy autorka książki postawi bardziej na przekaz z Starego Testamentu, czy może to, co naprawdę już udało się ustalić historykom. Choć z drugiej strony sporo rzeczy się pokrywa, zatem nawet idąc tym torem, możemy dostać bardzo ciekawy dramat polityczny z wątkami kryminalnymi. Dworskie intrygi, były wręcz codziennością, a życie koło jednego z władców świata to ciągła walka z zdrajcami.
Na co liczę?
* nawiązanie do Mardocheusza, stryjecznego brata Estery
* nawiązanie do Amestris
* przedstawienie Imperium Persów z punktu historycznego
* solidny thriller/dramat polityczny, rozgrywający się na dworze perskiego władcy
Czego się obawiam?
* zbytniego skupienia się na "biednych" hebrajczykach i "niedobrych" persach
Czy kupił bym w ciemno?
Tak, ale na pewno nie jako pierwszą książkę z tego cyklu. Mimo mojego umiłowania do filmu "300", to okres wojen grecko-perskich i sama postać Kserksesa I nigdy mnie nie pociągały.
Cena: 39,90 zł
Gatunek: dramat, thriller polityczny, historyczny
Sugerowany wiek: 14+
Dotychczasowe recenzje: brak
Judasz
Kiedyś zadałem księdzu pytanie "Czy Bóg jest kwintesencja bezkresnej miłości?" Dostałem odpowiedź twierdzącą, co mnie uradowało i odparłem "To znaczy, że Judasz może pójść do nieba, a cały podział na potępionych i zbawionych jest głupi." Duchownego mocno zamurowało i zaczął mi tłumaczyć, ze to niemożliwe, bo Judasz zdradził Jezusa, czyli Syna Bożego, a co za tym idzie samego Boga, co skwitowałem prostym "To głupie". Ksiądz spojrzał na mnie z niedowarzeniem i kazał mi rozwinąć moją myśl. Odparłem, że skoro Bóg jest bezgraniczną miłością, to znaczy, że umie wybaczyć każdemu, kto tylko go do siebie dopuści na tym świecie lub innym. Nie ma przecież dla niego znaczenia czas i miejsce, a sam akt miłosierdzia, bo tym jest właśnie bezgraniczna miłość. W efekcie tego wyleciałem z grupy młodzieżowej za szerzenie bluźnierstwa. Zresztą pierwszej z kilku, do których należałem jako nastolatek.
Gdy tylko zacząłem bardziej interesować się historią oraz religioznawstwem, szybko poddałem w wątpliwość wiele "prawd wiary" napisanych przez ludzi. W tym tezę o postaci Judasza, który dopuścił się zdrady Jezusa Nazarejczyka. Nigdy nie kupowałem bajki, że zrobił to dla kasy, co udowadnia sama Biblia pokazująca, jak próbował naprawić swój błąd. Winnymi byli kapłani hebrajscy, czyli faryzeusze, oraz politycy z pewnych kręgów. Oni chcieli śmierci Nazarejczyka, zaś Judasz stał się kozłem ofiarnym. Dziś dla mnie to symbol. Symbol człowieka łatwowiernego, który tak bardzo wierzył innym, że dopuścił się zdrady, a gdy chciał naprawić swój uczynek, było już za późno. Mam nadzieję, ze ta książka będzie właśnie o tym. O człowieku, którego Jezus nazywał przyjacielem, a ludzie chcący zniszczyć obraz Mesjasza, wykorzystali jego imię, aby naznaczać zdrajców, samobójców i najgorsze mendy. Judasz to postać tragiczna, której imię powinno się oczyścić z brudu, który rzucili kapłani, bo potrzebowali pretekstu, aby zabić jednego człowieka. Aby zabić Boga.
Na co liczę?
* bardzo mocny dramat połączony z thrillerem
* ludzkie ukazanie osoby Judasza, bez tej całej religijnej, obrazoburczej otoczki
* pokazanie tragedii człowieka złamanego i wykorzystanego przez innych
* stworzenie mitu o Judaszu zdrajcy
Czego się obawiam?
* swoich zbyt wygórowanych oczekiwań
Czy kupił bym w ciemno?
Że się powtórzę:
Cena: 35,00 zł
Gatunek: dramat, historyczny
Sugerowany wiek: 15+
Dotychczasowe recenzje: brak
Świadek
Pozostajemy w I wieku naszej ery i tematyce związanej z Jezusem Nazarejczykiem. Jakbyście się zachowali, gdyby przyszło wam ukrzyżować człowieka, którego nauk kilka lat wcześniej słuchaliście z zachwytem. Co gorsza, nie robicie tego z własnej woli, tylko z przymusu, bo musicie odbyć karę. Przed takim dylematem został postawiony główny bohater tej powieści, Stefaton. Grek z pochodzenia, członek podróżnej grupy artystów, który wiele lat temu zakochał się z wzajemnością w młodej żydówce imieniem Sara. To ona nakłoniła go aby posłuchał nauk galilejskiego rabbi imieniem Jezus, co też uczynił i trafiły one do jego serca. Niestety życie Stefatona ulega drastycznej zmianie, gdy grupa aktorska do której należy zostaje oskarżona o obrazę władz i osądzona. Karą jest przymusowe wcielenie do jednego z garnizonów stacjonujących w Jerozolimie i oddelegowanie do jednostki zajmującej się krzyżowaniem skazańców i wykonywaniem innej brudnej pracy. Pewnego razu, jednym z skazańców okazuje się być Jezus.
Sytuacja naprawdę niegodna pozazdroszczenia i zapewne nikt nie chciałby się w takiej znaleźć. Nie umiem sobie nawet wyobrazić, aby najbardziej zacietrzewiony i zatwardziały przeciwnik nauk Jezusa, byłby wstanie faktycznie zadać tej osobie taki ból, znając jego nauki. Nawet jeśli byśmy ją rozpatrzyli tylko pod katem zwykłego człowieka. Tutaj zaś mowa o czymś o wiele gorszym, bo Stefaton nie ma wyboru. A przynajmniej tak to wygląda w teorii. Nie ukrywam, że moje oczekiwania co do tej książki są naprawdę spore i chyba tylko "Judasz" je przebija.
Na co liczę?
* bardzo mocny dramat
* jakiś twist w fabule
* ukazanie procesu Jezusa z innej perspektywy
Czego się obawiam?
* swoich wygórowanych oczekiwań
Czy kupił bym w ciemno?
Tak. Po prostu tak i tyle.
Cena: 35 zł
Gatunek: dramat, historyczny
Sugerowany wiek: 14+
Dotychczasowe recenzje: brak
Adwokat
Ostatnią pozycją w tym zestawieniu jest historia opisująca losy Pawła z Tarsu i nawiązująca do procesu Jezusa Nazarejczyka. Głównym bohaterem jest Teofil, młody asesor, który w procesie Jezusa podpowiadał Piłatowi, aby ten postawił się po stronie Barabasza z powodów politycznych. Potem przez lata prześladował go obraz niewinnego człowieka, którego Piłat skazał na ukrzyżowanie. Po powrocie do Rzymu musi stawić czoła innym trudnością oraz politycznym rozgrywkom prowadzonym na dworze Nerona, który słynie z bardzo złej reputacji. W końcu, już jako prawnik, przychodzi mu wziąć udział w procesie Pawła z Tarsu, gdzie wystąpi w roli jego obrońcy. Czy podoła zadaniu?
Na to pytanie stara się odpowiedzieć autor książki, Randy Singer, który napisał rasowy thriller polityczny. Wedle zapowiedzi mamy tutaj bardzo dobrze odwzorowany Rzym za czasów Nerona, przynajmniej jeśli idzie o politykę. Moje pierwsze skojarzenie to seria komiksowa "Murena", gdzie również faktografia miesza się fikcją literacką i wychodzi to jej autorom genialnie. Czy tutaj będzie podobny efekt? Mam nadzieję, że tak.
Na co liczę?
* rasowy thriller polityczny
* dobre przedstawienie intryg politycznych na dworze Nerona, włącznie z knuciem przeciw władcy i tworzeniem legend na jego temat
* oddanie sytuacji społecznej w Rzymie
Czego się obawiam?
* że autor bardziej skupi się na mitach o Neronie, niż faktach historycznych
Czy kupił bym w ciemno?
Tak, ale nie od razu. Nie wykluczone, że zostawiłbym sobie tą pozycję na sam koniec.
Cena: 39,90 zł
Gatunek: thriller polityczny
Sugerowany wiek: 15+
Dotychczasowe recenzje: brak