Skull to trochę specyficzna gra, której temat mógłby być dowolny. Tak dosłownie dowolny. Z drugiej strony sama mechanika jest nawet interesująca i przypomina nieco Mafię połączoną z grą licytacyjną. W praktyce wypada to naprawdę nieźle, choć ma tez swoje minusy. Jednak jako tytuł na serię "Gra z pazurem", którą wydawnictwo Granna zapoczątkowało w zeszłym roku, wypada naprawdę pozytywnie.
Celem gry jest wygrać dwie rundy lub utrzymać się jako jedyny na polu boju. Częściej ma tutaj miejsce pierwsze zdarzenie, choć czasami rozgrywka przeciąga się bardzo mocno i potrafi doprowadzić do eliminacji wszystkich oponentów. Zasady są proste. Każdy dostaje po 4 kafelki z tym samym rewersem. Każdy taki zestaw zawiera 3 kwiaty i 1 czaszkę. Gracze siadają w koło i w tajemnicy wykładają po jednym kafelku tak aby przeciwnicy nie wiedzieli co wybrano. Gdy wszyscy to uczynią gracz rozpoczynający tą kolejkę ma dwie opcje do wyboru:
* może dołożyć nowy kafelek do poprzedniego/poprzednich
* rozpocząć licytację
W tym momencie zaczyna się sedno zabawy. Gracz licytuje bowiem ile kwiatów odkryje z wystawionych żetonów bez odkrywania czaszki. Zatem można zalicytować maksymalnie tyle ile wynosi suma wystawionych żetonów. Osoba wygrywająca licytację w danej rundzie najpierw odkrywa wszystkie żetony jakie sama wystawiła. Jeśli nie ma w nich czaszki kontynuuje ten proces wybierając wierzchni żeton dowolnego gracza. Następnie może wybrać kolejny od innej osoby i tak aż nie natrafi na czaszkę lub odkryje zalicytowaną liczbę kwiatów.
Jeśli zajdzie pierwsza opcja to gracz traci jeden żeton wybrany losowo przez przeciwnika, który doprowadził do skuchy. Wygrana oznacza zdobycie drewnianego znacznika, zaś dwa takie znaczniki dają zwycięstwo w całej rozgrywce. W tym momencie widzimy zarówno wadę jak i zaletę całej gry. Zaletą jest system uszczuplania puli żetonów u wszystkich graczy gdy ci zaliczą skuchę. Dzięki temu rozgrywka staje się szybsza, ale też łatwiej nam rozszyfrować co inni maja na ręce. Do tego gdy ktoś odpadnie zbyt szybko to będzie się nudzić, gdyż w żaden sposób nie wejdzie z powrotem do zabawy. Z tego powodu rozgrywka w maksymalnej grupie uczestników czasem się przeciąga, gdyż jedna lub dwie osoby wypadną, a inni zaczynają bardzo ostrożnie grać.
Skull to dobra gra. Idealna na imprezy czy wypad pod namiot. Czasami potrafi frustrować, gdy zbyt szybko wyleci się z rywalizacji, ale i tak posiada sporą grywalność. Słabo jednak sprawdza się w ekipie trzyosobowej, gdyż wtedy stawki w licytacji są mniejsze, zatem i rywalizacja na tym polu nie wzbudza aż takich emocji. jest też możliwość połączenia dwóch egzemplarzy gry i zabawa w 12 osób, jednak to nie zawsze się sprawdza. Polecam jednak ten tytuł osobom lubiącym gry towarzyskie lub szukającym czegoś idealnego do zabicia czasu podczas letniego biwakowania.
Plusy:
* zerowy próg wejścia
* sporo emocji podczas zabawy
* ładna szata graficzna
* cena
Minusy:
* słabo sprawdza się w 3 osoby
* można odpaść w trakcie zabawy
Celem gry jest wygrać dwie rundy lub utrzymać się jako jedyny na polu boju. Częściej ma tutaj miejsce pierwsze zdarzenie, choć czasami rozgrywka przeciąga się bardzo mocno i potrafi doprowadzić do eliminacji wszystkich oponentów. Zasady są proste. Każdy dostaje po 4 kafelki z tym samym rewersem. Każdy taki zestaw zawiera 3 kwiaty i 1 czaszkę. Gracze siadają w koło i w tajemnicy wykładają po jednym kafelku tak aby przeciwnicy nie wiedzieli co wybrano. Gdy wszyscy to uczynią gracz rozpoczynający tą kolejkę ma dwie opcje do wyboru:
* może dołożyć nowy kafelek do poprzedniego/poprzednich
* rozpocząć licytację
W tym momencie zaczyna się sedno zabawy. Gracz licytuje bowiem ile kwiatów odkryje z wystawionych żetonów bez odkrywania czaszki. Zatem można zalicytować maksymalnie tyle ile wynosi suma wystawionych żetonów. Osoba wygrywająca licytację w danej rundzie najpierw odkrywa wszystkie żetony jakie sama wystawiła. Jeśli nie ma w nich czaszki kontynuuje ten proces wybierając wierzchni żeton dowolnego gracza. Następnie może wybrać kolejny od innej osoby i tak aż nie natrafi na czaszkę lub odkryje zalicytowaną liczbę kwiatów.
Jeśli zajdzie pierwsza opcja to gracz traci jeden żeton wybrany losowo przez przeciwnika, który doprowadził do skuchy. Wygrana oznacza zdobycie drewnianego znacznika, zaś dwa takie znaczniki dają zwycięstwo w całej rozgrywce. W tym momencie widzimy zarówno wadę jak i zaletę całej gry. Zaletą jest system uszczuplania puli żetonów u wszystkich graczy gdy ci zaliczą skuchę. Dzięki temu rozgrywka staje się szybsza, ale też łatwiej nam rozszyfrować co inni maja na ręce. Do tego gdy ktoś odpadnie zbyt szybko to będzie się nudzić, gdyż w żaden sposób nie wejdzie z powrotem do zabawy. Z tego powodu rozgrywka w maksymalnej grupie uczestników czasem się przeciąga, gdyż jedna lub dwie osoby wypadną, a inni zaczynają bardzo ostrożnie grać.
Skull to dobra gra. Idealna na imprezy czy wypad pod namiot. Czasami potrafi frustrować, gdy zbyt szybko wyleci się z rywalizacji, ale i tak posiada sporą grywalność. Słabo jednak sprawdza się w ekipie trzyosobowej, gdyż wtedy stawki w licytacji są mniejsze, zatem i rywalizacja na tym polu nie wzbudza aż takich emocji. jest też możliwość połączenia dwóch egzemplarzy gry i zabawa w 12 osób, jednak to nie zawsze się sprawdza. Polecam jednak ten tytuł osobom lubiącym gry towarzyskie lub szukającym czegoś idealnego do zabicia czasu podczas letniego biwakowania.
Plusy:
* zerowy próg wejścia
* sporo emocji podczas zabawy
* ładna szata graficzna
* cena
Minusy:
* słabo sprawdza się w 3 osoby
* można odpaść w trakcie zabawy