11 sierpnia 2018

Star Trek Challenge #1: Przygotowania

Gdy byłem dzieckiem, z wypiekami na twarzy wyczekiwałem na kolejny odcinek serialu "Star Trek" albo film osadzony w tym uniwersum. Nigdy jednak nie dane mi było obejrzeć całości. Wiadomo jak to było, jest i będzie z telewizją. Nie zawsze wykupią prawa do emisji, czasem nadają o niewygodnej porze dnia, a znaczna część kanałów siecze program reklamami. Wraz z nastaniem ery telewizji internetowej, ten problem znika. Na Netflix wrzucono wszystkie seriale i część filmów, zaś brakujące spokojnie można zdobyć na DVD za małe pieniądze. Dlatego rzuciłem sobie wyzwanie, które może część z was zaciekawi. Otóż pragnę obejrzeć całą serię Star Trek, ale trzymając się osi czasu z uniwersum. Słowem kolejności wedle Daty Gwiezdnej podanej w sadze. W tym materiale przedstawię dokładnie plan całego wyzwania, jego cele oraz kolejność oglądania przygód dzielnych zdobywców kosmosu.

Zasady wyzwania

Te są dość proste. Chcę sprawdzić jak seria poradziła sobie z upływem czasu i czy nadal potrafi przyciągnąć nowe pokolenia (hehe, lekka gra słów) przed ekran. Z początku chciałem oglądać ją zatem wedle chronologii powstawania poszczególnych seriali i filmów. Po namyśle zmieniłem jednak zdanie i zdecydowałem obejrzeć całość na nieco innych, bardziej wymagających zasadach. Oto one:
* Całość będę oglądał kierując się chronologią Daty Gwiezdnej (w skrócie DG) w uniwersum Star Trek. Pomaga mi w tym TA STRONA.
* Każdy sezon serialowy oraz samodzielny film doczekają się obszernego komentarza. Czegoś na kształt recenzji.
* Uwzględniam restart linii czasowej, jednak biorę ją pod uwagę dopiero na samym końcu.
* W tekstach poświęconych filmom i sezonom, będę wymieniał krytyczne sytuacje dla fabuły oraz podawał Datę Gwiezdną, o ile będzie to możliwe.
* Nie biorę pod uwagę komiksów i książek z uniwersum - brak dostępu, poza tym ma być to filmowa podróż.
* Nie biorę pod uwagę takich gniotów jak Star Trek: Renegades czy Star Trek Horizon. Szkoda na nie czasu, bo są zrobione paskudnie, a zagrane jeszcze gorzej.
* Nowy serial z Patrickiem Stewartem w roli kapitana Picarda, obejrzę dopiero na końcu.

Przydatne linki :)
TrekStrefa
Trek Strefa na Facebook
Polska grupa fanów Star Trek (Facebook)

Plan wędrówki

Posiłkując się danymi znalezionymi w internecie, dzięki pomocy osób z grupy Facebookowej Filmaster, udało mi się opracować dokładną listę kolejności oglądania poszczególnych seriali i filmów. Znaczna ich część znajduje się na Netflix, zatem mam do nich legalny dostęp w dobrej jakości. To czego mi brakuje spokojnie obejrzę na DVD. Ostateczna lista prezentuje się następująco:

Star Trek: Enterprise - 4 sezony, DG 2151-2155
Star Trek: The Cage - pilot serialu z 1966 roku, DG 2254
Star Trek: Discovery - 1 sezon (kolejny w przygotowaniu), DG 2256-?
Star Trek: Where no man has gone before - drugi pilot serialu z 1966 roku, DG 2265
Star Trek: The Original Series - 3 sezony, DG 2266-2269
Star Trek: The Animated Series - 2 sezony, DG 2269-2270
Star Trek: The Motion Picture - film z 1979 roku, DG 2273
Star Trek 2: Zemsta Khana - film, DG 2285
Star Trek 3: W poszukiwaniu Spocka - film, DG 2285
Star Trek 4: Powrót na Ziemię - film, DG 2286
Star Trek 5: Ostateczna Granica - film, DG 2287
Star Trek 6: Wojna o pokój - film, DG 2293
Star Trek 7: Pokolenia (Prolog) - film, DG 2293
Star Trek: Następne pokolenie - sezony 1-5, DG 2364-2368
Star Trek: Następne pokolenie - sezon 6, DG 2369
Star Trek: Stacja kosmiczna - sezon 1, DG 2369
Star Trek: Następne pokolenie - sezon 7, DG 2370
Star Trek 7: Pokolenia - film, DG 2371
Star Trek: Stacja kosmiczna, sezony 2-3, DG 2370-2371
Star Trek: Voyager - sezon 1, DG 2371
Star Trek: Stacja kosmiczna - sezon 4, DG 2372
Star Trek: Voyager - sezon 2, DG 2372
Star Trek 8: Pierwszy kontakt - film, DG 2373
Star Trek: Stacja kosmiczna - sezon 5, DG 2373
Star Trek: Voyager - sezon 3, DG 2373
Star Trek: Stacja kosmiczna - sezon 6, DG 2374
Star Trek: Voyager - sezon 4, DG 2374
Star Trek 9: Rebelia - film, DG 2375
Star Trek: Stacja kosmiczna - sezon 7, DG 2375
Star Trek: Voyager - sezony 5-7, DG 2375-2378
Star Trek 10: Nemezis - film, DG 2379
RESTART SERII
Star Trek - film, DG 2258 (przybycie z roku 2387)
Star Trek: W ciemności - film, DG 2260
Star Trek: W nieznane - film, DG 2263

Tak oto prezentuje się pełna lista wedle Daty Gwiezdnej. Oczywiście pominąłem tutaj pojedyncze epizody z poszczególnych seriali, przenoszące naszych bohaterów w przeszłość, skupiając się na głównej osi fabularnej. Czeka mnie zatem sporo oglądania i pisania, co na pewno zje bardzo dużo czasu, ale jestem pewien że warto. Dlaczego? Bo to nieziemska odyseja, która po dziś dzień jest nieśmiertelna. Mam nadzieję, że będziecie mi w niej towarzyszyć i namówię was do sięgnięcia po nią, oczywiście w miarę możliwości czasowych. Na zakończenie tego odcinka pozostawiam was z muzyką z restartu serii z 2009. Czemu akurat z tym utworem? Bo po prostu go uwielbiam :)


Oddajmy jednak zasłużony hołd klasyce :)