16 lutego 2018

Comics Report #8: Ikigami, Monster, Podniebny Orzeł, Odległa dzielnica

Czas na kolejny Comics Report, w którym tym razem zaprezentuję cztery komiksy od wydawnictwa Hanami. Ich recenzje zapewne przeczytacie na blogu w marcu, natomiast dziś powróżymy z fusów. Znawcą mang czy anime nie jestem, jednak też nie zaliczyłbym się na tym podwórku do totalnych laików. Trochę się już recenzowało, znacznie więcej czytało oraz oglądało, zatem jakieś pojęcie na ten temat mam. Z drugiej strony uważam, że opinia osoby nie siedzącej mocno (albo wcale) w tym temacie, też może okazać się bardzo ważna. Wszak ma się wtedy zupełnie inne spojrzenie na ten dość specyficzny styl komiksów. Na tapetę lecą dziś pierwsze tomy "Ikigami" i "Monster" oraz dwie samodzielne historie, "Podniebny Orzeł" oraz "Odległa dzielnica". Ten ostatni tytuł mocno przykuł moją uwagę, szczególnie gdy go sobie bardzo pobieżnie przekartkowałem. To co rzuciło mi się od razu w oczy odnośnie komiksów tego wydawnictwa, to informacja na ostatniej, a dla klasycznych komiksów pierwszej, stronie z instrukcją, jak czytać mangi. Nigdy wcześniej się z czymś takim nie spotkałem, zatem tutaj wielki plus dla wydawcy. Przejdźmy jednak do samych albumów i moich oczekiwań względem nich

Odległa dzielnica

Po ten tytuł sięgnąłem bez cienia obaw, bo jestem pewien, że tematycznie mi podejdzie. W 2003 roku został nagrodzony  za najlepszy scenariusz prestiżową nagrodą Alph'Art, który można porównać do Oscara w branży komiksowej. Fabuła zapowiada się naprawdę ciekawie. Nakahara Hiroshi, jako dorosły człowiek stał się poważnym i szanowanym obywatelem. Żona, dzieci, dobra praca, mieszka w Tokio. Pewnego razu w drodze do domu, wsiada do niewłaściwego pociągu, który zmierza do jego rodzimego miasta. Będąc na miejscu postanawia odwiedzić grób matki i tam dochodzi do dziwnego zdarzenia. Mdleje, a gdy odzyskuje przytomność jest sobą, ale... w swoim nastoletnim ciele. Bogatszy o wiedzę "z przyszłości", przeżywa znów chwile gdy był czternastolatkiem, co ma bardzo duży wpływ na jego życie.


Niby ten motyw przewija się od lat, ale tutaj zapowiada się bardzo ciekawie. Zamiast oklepanej komedyjki, komiks zalicza się do dramatów, może nawet dramatów psychologicznych. Dlatego zdecydowanie nie jest on przeznaczony dla każdego. Raczej ukierunkowany ku dojrzalszemu emocjonalnie odbiorcy, pragnącemu przeczytać coś mocniejszego, życiowego, a nie kolejny amerykański, odgrzewany kotlet. Mam wrażenie, że czeka mnie tutaj taka sama wyprawa, jak podczas seansu "Marnie. Przyjaciółka ze snów", która w moich oczach zmiotła, denny i mizernie napisany film Pixara "W głowie się nie mieści".

Na co liczę:
* mocny dramat
* poważna przemiana (emocjonalna) głównego bohatera

Czego się obawiam:
* w praktyce niczego, czuję w kościach, że to będzie mocny komiks

Czy kupił bym w ciemno:
Tak. Głównie ze względu na tematykę.

Oficjalny sklep wydawnictwa Hanami

Cena: 54 zł
Sugerowany wiek: 16+
Gatunek: dramat, dramat psychologiczny
Dotychczasowe recenzje: brak

Podniebny Orzeł

Co powiecie na mangę, osadzoną na Dzikim Zachodzie, gdzie głównymi bohaterami jest para samurajów i biorą oni udział w wydarzeniach historycznych? Tak. Mnie też to przekonało i ochoczo sięgnąłem po ten komiks, szczególnie, że ma na okładce znaczek "Tylko dla dorosłych" To daje mi nadzieję na bardzo, ale to bardzo poważne podejście do postaci i wydarzeń historycznych, które odcisnęły znaczące piętno podczas podboju Dzikiego Zachodu. Sam komiks został nominowany w 2010 roku do Japan Expo Awards, w kategorii seinen (dla dorosłych). Już zapowiedź albumu daje spore nadzieje, na mocny dramat połączony prawdopodobnie z klasycznym westernem.


Dwóch samurajów, u progu Ery Meiji, wyrusza do Stanów Zjednoczonych, by tam zacząć nowe życie. Osiadają w Wyoming, gdzie wplątują się sprawę pomiędzy Indianami a białymi, ratując indiańską dziewczynkę z rąk tych drugich. Udowodniwszy swą waleczność, zostają przyjęci przez plemię, gdzie otrzymują imiona Podniebny Orzeł i Wietrzny Wilk. Samuraje nie zdają sobie jednak sprawy, jak wielką przyjdzie im odegrać rolę w tym nowym, bardzo groźnym, świecie. Mamy zatem połączenie historii i fikcji, która może być tak samo udana jak robi to Jean Dufaux, mój ulubiony, francuski scenarzysta komiksowy.

Na co liczę:
* mocny western, bez cienia głaskania czytelnika po główce
* zaskakujące zakończenie

Czego się obawiam:
* absolutnie niczego

Czy kupił bym w ciemno:

Oficjalny sklep wydawnictwa Hanami

Cena: 35 zł
Sugerowany wiek: 18+
Gatunek: western, dramat, fikcja historyczna
Dotychczasowe recenzje: brak

Ikigami, tom 1

Kolejna pozycja z dopiskiem "Tylko dla dorosłych", co mnie niezwykle cieszy. Takich komiksów mamy trochę na rynku, ale czasem nie są wstanie wypłynąć na powierzchnię, przygniecione innymi albumami. Nie, nie mam tu na myśli tylko superhero, bo tam też znajdziemy sporo komiksów skierowanych tylko do dorosłego czytelnika. Seria Ikigami, to, jak się zdaje po opisie, coś na kształt dramatu psychologicznego i społecznego, osadzonego w futurystycznym świecie. Nanotechnologia, wyższe dobro społeczne kosztem pewnych ofiar, rozterki moralne i tak dalej. Niby to już było, ale tutaj zapowiada się ciekawiej niż w wielu komiksach czy serialach, dotykających tego tematu. Przynajmniej z mojego punktu widzenia, choć jestem wielkim fanem takich serii, jak "Ghost in the Shell", albo gier pokroju "Deus Ex". Lubię nawet niesławną drugą część, w którą grało mi się naprawdę przyjemnie, choć do pierwszej się nie umywa.


Tytułowe Ikigami są tak zwanymi "Zawiadomieniami o śmierci", a główny bohater, Fujimoto, pełni rolę ich doręczyciela. Cały pic w jego fachu polega na tym, że dostarcza on je osobie żywej, która ma umrzeć w przeciągu 24 godzin. Pytanie zatem, jak ofiara ma zamiar spędzić ostatnią dobę, skoro wie, że i tak umrze, nie ważne co uczyni. Sam powód, podany już na pierwszych stronach komiksu, dlaczego tak się dzieje, daje czytelnikowi sporo do myślenia. Zaszczepienie w społeczeństwie strachu przed śmiercią i wzrost u nich poczucia wartości życia. To przekłada się na jakość społeczeństwa, które chętniej pracuje, kształci się, zakłada rodziny, wiedząc, że jedna na tysiąc osób ma w sobie nano-bombę, która aktywuje się pomiędzy 18 a 24 rokiem życia. Czy jednak taka cena za dobrobyt społeczny, jest właściwa?

Na co liczę:
* mocny nacisk na psychologię postaci
* zadanie odwiecznych pytań o wartość życia i rolę w społeczeństwie, w ciekawy sposób

Czego się obawiam:
* przerostu formy nad treścią

Czy kupił bym w ciemno:
Raczej tak, ale nie od razu, patrząc na wcześniej wymienione pozycje w tym zestawieniu. Istotne jest dla mnie to, że seria jest zamknięta i składa się z 10 tomów.

Oficjalny sklep wydawnictwa Hanami

Cena 30,45
Sugerowany wiek: 18+
Gatunek: dramat psychologiczny, dramat społeczny, futurystyka
Dotychczasowe recenzje: brak

Monster, tom 1

Na koniec zostawiłem prawdziwą cegłę. Prawie 430 stron, na co składa się 16 rozdziałów, pierwszego tomu serii "Monster". Całość zajmuje aż 9 takich przepastnych albumów, z czego wszystkie zostały już wydane w Polsce. Akcja komiksu dzieje się w Niemczech, po tym jak ten kraj został zjednoczony, gdy słynny mur w końcu upadł. W chaosie, zrodzonym z przemieszczania się ludzi, dochodzi do fali morderstw na bezdzietnych parach w średnim wieku. Zabójcą okazuje się niejaki Johan, ale jego motywy nie są znane. Co nim kieruje? Dlaczego atakuje tylko takie osoby? Jaki ma cel? Na te pytania stara się odpowiedzieć Kenzo Tenma, poszukujący siostry bliźniaczki Johana, która być może da mu wskazówki pozwalające rozwikłać zagadkę potwora.


Nie ukrywam, że komiks zapowiada się ciekawie, a kilka osób gorąco mnie zachęcało, abym sięgnął po tą serię. Mamy tutaj do czynienia z kryminałem, być może thrillerem, a osobiście lubię takie klimaty. Do tego znów mój konik od historii został połechtany, bo choć wykształcenia z tego zakresu nie mam, to jako amator sięgam nieraz po literaturę dokumentalną. Co prawda znawca ze mnie żaden, ale mam nieco większą wiedzę historyczną od przeciętnego zjadacza chleba. Dlatego bardzo lubię sięgać po komiksy nawiązujące do ważnych wydarzeń, czy postaci historycznych, a w mojej domowej kolekcji jest trochę takich albumów.

Na co liczę:
* mocny kryminał
* tajemnicę
* nawiązania do historii Europy XX wieku

Czego się obawiam:
* że za dużo sobie naobiecuję i potem się rozczaruję

Czy kupił bym w ciemno:
Raczej tak, choć nie wiem czy od razu wszystkie tomy. Raczej poprzestałbym na pierwszym. Ważne seria jest ukończona, zatem wiem, że choć długa, ma swój wielki finał.

Oficjalny sklep wydawnictwa Hanami

Cena: 65 zł
Sugerowany wiek: 18+
Gatunek: kryminał
Dotychczasowe recenzje: brak

Strona wydawnictwa Hanami
Hanami na Facebook