Strony

27 października 2017

Unboxing #115: W roku Smoka, Kraina Snów

Czas na kolejne dwie nowości od wydawnictwa Rebel.pl. Pierwszą jest już dość wiekowa pozycja z 2007 roku, która w końcu doczekała się oficjalnej, polskiej wersji językowej. Mamy zatem tutaj taką samą zagrywkę, jak w przypadku "zamków Burgundii". Różnica polega na tym, że "W roku Smoka" zostało u nas wydane z dwoma mini dodatkami, swoistymi DLC. Druga pozycja to "Kraina Snów", skierowana zdecydowanie do większej liczby osób. Minimum potrzeba aż 4 graczy, natomiast maksymalna liczba uczestników zabawy to 10 osób. Dziś przyjrzymy się zawartości obu gier, rzucimy okiem na instrukcję oraz jakość wykonania komponentów. Zapraszam zatem do lektury unboxingu i mam nadzieję, ze pomoże on wam dokonać wyboru.

Kraina Snów

Ostatnimi czasy "Dixit" ma coraz większą konkurencję. Z stajni Rebla wyszło już "Nie do pary", które w moich oczach zdeklasowało "Dixita", a teraz pojawia się nowy zawodnik. W "Krainie Snów" będziemy jednak musieli odgadnąć co śniliśmy, zaś wróżki i diabliki będą nam pomagać oraz przeszkadzać. Brzmi to naprawdę ciekawie, natomiast zawartość pudełka potrafi mocno rozpalić wyobraźnię. Gra kosztuje 130 zł, co nie jest w tym wypadku wygórowaną kwotą. Zresztą jeśli przeszukamy internet to spokojnie znajdziemy tą grę, wraz z kartami promocyjnymi, za około 95-100 zł. Idzie więc zaoszczędzić trochę grosza, choć komponenty w pełni usprawiedliwiają cenę sugerowaną.


Jeśli zakupimy grę, to w nasze ręce wpadnie klasycznych rozmiarów pudełko, okraszone fantazyjną grafiką, zaś w środku znajdziemy:
* 11 kart duchów (5 wróżek, 4 diabliki i 2 chochliki)
* 110 dwustronnych kart snów (każda zawiera 4 hasła)
* 104 żetony punktów (chmury jako 1 pkt, gwiazdy 5 pkt, półksiężyc 10 pkt i pełnia 20 pkt)
* plastikowe łóżko (stojak na karty)
* plastikowe wezgłowie do łóżka
* maska śniącego
* klepsydra
* instrukcja


Po pierwsze wypraska spisała się dobrze i w pudełku nie było bałaganu po tym jak wytrząchało się je na wszystkie strony. Jedynie kilka wierzchnich kart nieznacznie się przemieściło, jednak reszta komponentów pozostała na swoim miejscu. Sama ich jakość również nie budzi żadnych zastrzeżeń. Całość jest wykonana nad wyraz solidnie oraz wytrzymałe. Grafiki są prześliczne i mocno pobudzają wyobraźnie do działania. Rysunki nie tylko są świetnie narysowane, ale również bardzo fantazyjne i twórcze. Na końcu instrukcji natomiast znajdziemy listę autorów, którzy pracowali nad konkretnymi grafikami. Same zasady są jasno wyłożone, a ich opanowanie nie zajmie zbyt wiele czasu. całość mieści się bowiem na dwóch stronach instrukcji.

Co cieszy:
* bardzo uczciwa cena
* wytrzymałe elementy
* świetnie zrobiona wypraska
* już po rozpakowaniu czuć klimat
* rewelacyjna szata graficzna

Co budzi wątpliwość:
* minimum 4 osoby do zabawy

Koszulki na karty:
Nie wymagane, ale zalecane. Karty są przecudne i szkoda aby zniszczały. Nie będzie to przeszkadzać w rozgrywce, bo karty w koszulkach spokojnie mieszczą się w podajniku (łóżko). Potrzeba 110 koszulek typu Medusa (80x120 mm) i 11 Classic Card Game (64x89 mm). W obu wypadkach lepiej wypadają wersje Premium.

Domniemany poziom ryzyka przy zakupie "w ciemno":
Minimalny, albo wręcz zerowy. Gra prezentuje się doskonale, jak na tą jakość wykonania nie jest droga i zdaje się, że będzie miała ogromną regrywalność. Jedyne co boli to minimalny próg graczy, ale raczej da się uzbierać od weekendu tyle osób.

W roku Smoka

Kolejny, klasyczny przedstawiciel gier strategicznych. Słowem - planowanie, zarządzanie i pomnażanie naszych zasobów w celu zdobycia punktów zwycięstwa. sama rozgrywka jest niezależna językowo, a jedyne co nam wpadnie do lektury to instrukcja, która jest zrobiona w podobnym stylu, jak ta z "Zamków Burgundii. Cena sugerowana wynosi 150 zł, zaś na sieci najtaniej znalazłem grę za 109 zł (nową w folii). Całość składa się z:
* instrukcji
* planszy
* 60 kart (po 11 postaci i 1 karcie zapasowej na gracza)
* 90 kafelków postaci
* 66 pałacowych pięte
* 36 monet
* 26 żetonów ryżu
* 14 żetonów fajerwerków
* 12 kafelków wydarzeń
* 8 żetonów przywilejów
* 7 kart akcji
* 5 smoków + 5 plastikowych podstawek do nich
* 5 drewnianych znaczników punktacji
* 5 drewnianych znaczników postaci


Oprócz tego w polskiej edycji znajdziemy dwa dodatki. Pierwszy to "Wielki Mur Chiński" i zawiera kartę akcji Budowa muru oraz 30 kafelków muru. Drugi nosi tytuł "Wielkie Wydarzenia" i składa się z 10 kafelków wydarzeń. Całość jakościowo wygląda dobrze i od strony graficznej prezentuje się ładnie, choć nie powiem, aby budziło to we mnie zachwyt. Szczególnie za taką kwotę. Po prostu porządne wykonanie, bez wodotrysków. Dlatego jeśli już, to starałbym się kupić tą grę z przeceny, bo 150 zł to troszkę za dużo, jak na samą tekturę z niewielką domieszką drewna.


Co cieszy:
* kolejny żelazny przedstawiciel gatunku w oficjalnej, polskiej edycji
* solidne wykonanie
* porządnie opracowana instrukcja
* temat

Co budzi wątpliwość:
* ciut za wysoka cena sugerowana

Koszulki na karty:
Niekoniecznie, raczej tylko dla osób, które piekielnie dbają o gry. Potrzeba 66 Mini European (45x68 mm).

Domniemany poziom ryzyka przy zakupie "w ciemno":
Dla fanów gatunku - żaden. Dla reszty, niezbyt duży. To klasyczny przedstawiciel gatunku strategii ekonomicznych, zatem jeśli ktoś lubi takie gry, nie ma się czego obawiać.