Strony

27 listopada 2016

CV: Plotki

Dodatek do CV wprowadza głównie mechaniki związane z "kołem ratunkowym" oraz zwiększeniem interakcji pomiędzy graczami. Tytułowe "Plotki" to karty jakie będziemy mogli zagrywać na przeciwników, ewentualnie samych siebie aby złagodzić efekt czegoś co już posiadamy. Jak to wypada? Cóż, przy tym poziomie losowości.... bardzo słabo. Niestety projektanci tego dodatku chyba zapomnieli, że negatywna interakcja i duża losowość mogą szybko obrócić się przeciwko graczom. Nie inaczej jest w tym wypadku, choć to nie jedyny mankament rozszerzenia. Owszem jest ich więcej i na tyle poważnych, ze tych kilka zalet jakie niosą z sobą "Plotki" szybko znika w cieniu.


Same zasady gry nie są zmienione. Nadal cel pozostaje ten sam - zebrać jak najwięcej punktów. Przygotowanie do gry też nie uległo jakoś szczególnie radykalnym przemianom. Do każdej z trzech podstawowych talii dorzucamy po 4 nowe karty będące plotkami, zaś nad planszą umieszczamy nowy typ talii zwany losem. Odkrywamy dwie takie karty, zaś na koniec do talii zadań wtasowujemy 2 nowe, związane bezpośrednio z kartami z rozszerzenia. Reszta zasad pozostaje bez zmian, więc nadal rzucamy kostkami i kupujemy za posiadane symbole karty z toru na planszy do swego CV, starając się zdobyć jak najwięcej punktów.

W czystej teorii nowe karty dają spore pole do popisu. Po pierwsze każda plotka w naszym CV daje nam 2 pkt na koniec gry, zaś w trakcie rozgrywki potrafi znacząco utrudnić pozyskiwanie nowych kart z konkretnych kolorów zwiększając ich koszt. Są też bardziej agresywne plotki, jednak głównie skupiają się na podnoszeniu kosztu zakupu nowych kart. Tymczasem karty losu pozwalają nam wydać kości pecha/szczęścia na zakup takiej karty, nie wliczającej się w limit dwóch kart nabywanych z toru zakupów na planszy. Jest to swoiste koło ratunkowe, gdyż często dzięki temu nie odrzucimy karty z naszego CV gdy trafią nam się 3 symbole pecha. Z drugiej strony takie karty częściej dają negatywne efekty, mogące nam poważnie zaszkodzić w dalszych etapach rozgrywki, więc nie zawsze opłaca się sięgać po tą formę ratunku.


Gwoździem do trumny jest jednak losowość, która ani o jotę nie osłabła. W efekcie tego bardzo łatwo można usadzić dowolnego z graczy. Wystarczy że zostanie zmuszony do wzięcia jednej karty losu i wpakuje mu się z dwie karty plotek, to nawet przy udanych rzutach szanse na wygraną są raczej niskie. Jeśli ktoś ma pecha w rzutach kością, to już w podstawowej wersji często mógł zapomnieć o szansie na zwycięstwo, teraz zaś nawet nie ma on o czym marzyć. Wystarczy jedna karta plotki i leży na całej długości. Nie ważne jak dobrze planuje i tak nie da rady uzbierać kombinacji dającej mu możliwość swobodnego zakupu nowych kart, szczególnie tych droższych i wyżej punktowanych. 

Innym mankamentem są same rysunki. Wcześniej były nieco dwuznaczne, ale to co tutaj się wyrabia może wręcz przyprawić niektórych rodziców o szkarłat na twarzy. Mamy do czynienia z grą familijna, zatem wizerunki nagich piersi i penisów nie są tutaj wskazane (owszem jest taka karta). Do tego dochodzą takie hasła jak choćby "Nihilizm" z odpowiednio opisującym to rysunkiem czy "bezsenność" przypominającą scenę z filmu gore. Rozumiem że dorosłych może to śmieszyć, ale gdy po grę sięgną dzieci lub osoby nieco bardziej wrażliwe to mogą zapłonąć, jakby nie patrzeć, słusznym oburzeniem.


CV:Plotki nie są dobrym dodatkiem, które bardziej szkodzą grze niż ją rozwijają. Pomysł był zacny, ale zdecydowanie nie wypalił. Chwali się podejście wydawcy, że dał w dodatku dwie wersje językowe - polska i angielską - zaś samo wydanie od strony materiałów jest solidne. Do tego mamy dodatkowy bloczek na punktację i kilka kart specjalnych, ale w pełnym rozrachunku całość wypada słabo. Wprowadzenie takiego poziomu negatywnej interakcji i fałszywego koła ratunkowego przy tak potężnej dawce losowości, wszystko niszczy. Doradzam zatem zapoznać się z dodatkiem nim zdecydujemy się na jego zakup, aby potem nie czuć się zbytnio rozczarowanymi. Co prawda nie jest drogi, ale po co się niepotrzebnie stresować podczas zabawy.

Plusy:
* tania
* solidne wykoanie
* dwie talie kart (polska i angielska)
* pomysł...

Minusy:
* ..., który w praktyce kompletnie nie wypalił
* bardzo łatwo usadzić dowolnego gracza
* jeszcze więcej losowości
* kontrowersyjne obrazki i hasła na kartach 
* karty losu bardziej szkodzą niż pomagają

Ocena - 3/10